dc.contributor.advisor | Mazáčová, Nataša | |
dc.creator | Holubová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2021-06-30T23:35:01Z | |
dc.date.available | 2021-06-30T23:35:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/126593 | |
dc.description.abstract | Předkládaná disertační práce řeší hlavní otázky filmového vzdělávání. Zabývá se skutečností, že film se v posledních letech v České republice i v dalších evropských zemích stal předmětem vzdělávání a v ČR má proto od roku 2010 také své místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní i gymnaziální vzdělávání. Je jím Filmová a audiovizuální výchova, doplňující předmět vzdělávací oblasti Umění a kultura. Disertace klade tuto skutečnost do historického rámce a reflektuje situaci, v níž je třeba znovu promýšlet kurikulární otázky umělecké i mediální oblasti: význam filmu jako umělecké formy, která je již více než sto let nezastupitelnou součástí lidské kultury, i všudypřítomnost audiovizuálního média ve společnosti. Disertace pojednává komplexní vzdělávací cíle Filmové a audiovizuální výchovy: přibližuje filmové vzdělávání jako příležitost pro rozvoj tzv. filmové gramotnosti a osvětluje její význam; věnuje se rozvoji významných osobnostních rysů žáka, který výuka filmu může přinášet. Mapuje hlavní vzdělávací obsah, který lze rozdělit do několika kategorií, úzce souvisejících a odrážejících nejdůležitější aspekty filmového umění: filmová řeč, filmové vyprávění a vztahy mezi filmem a společností. V neposlední řadě disertace ukazuje, že film, v souladu s duchem Orbis Pictus Jana Amose Komenského, je i... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The presented dissertation addresses main issues of film education. It deals with the fact, that film has become a subject of education in the Czech Republic and other European countries in the last years. Thus, it has also had its place in the Czech Framework Education Programme for elementary and grammar schools (gymnasia) since 2010, as Film and Audiovisual Education, a complementary subject of the Art and Culture educational area. This dissertation inserts this actuality into the historical context and reflects on the situation, that calls for a reconsideration of curricular matters of both artistic and media area: the importance of film as an artistic form, that has been an irreplaceable component of human culture for more than hundred years, as well as the omnipresence of the audiovisual medium in the society. The dissertation treats complex educational goals of Film and Audiovisual Education: it approaches the film education as an opportunity to develop so called film literacy and illuminates its meaning; it pursues the development of important personal traits of the pupils that the film teaching can bring. It maps out the main educational content, which can be divided into several categories, narrowly tied and reflecting the most important aspects of film art: film language, film narration... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Filmová a audiovizuální výchova | cs_CZ |
dc.subject | didaktika | cs_CZ |
dc.subject | filmová gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | činnostní vyučování | cs_CZ |
dc.subject | Mediální výchova | cs_CZ |
dc.subject | Film and audiovisual education | en_US |
dc.subject | didactics | en_US |
dc.subject | film literacy | en_US |
dc.subject | learning by doing | en_US |
dc.subject | Media education | en_US |
dc.title | Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-06-10 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 160244 | |
dc.title.translated | Didactics of Film and Audiovisual Education | en_US |
dc.contributor.referee | Kafková, Helena | |
dc.contributor.referee | Štoll, Martin | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Education | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná disertační práce řeší hlavní otázky filmového vzdělávání. Zabývá se skutečností, že film se v posledních letech v České republice i v dalších evropských zemích stal předmětem vzdělávání a v ČR má proto od roku 2010 také své místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní i gymnaziální vzdělávání. Je jím Filmová a audiovizuální výchova, doplňující předmět vzdělávací oblasti Umění a kultura. Disertace klade tuto skutečnost do historického rámce a reflektuje situaci, v níž je třeba znovu promýšlet kurikulární otázky umělecké i mediální oblasti: význam filmu jako umělecké formy, která je již více než sto let nezastupitelnou součástí lidské kultury, i všudypřítomnost audiovizuálního média ve společnosti. Disertace pojednává komplexní vzdělávací cíle Filmové a audiovizuální výchovy: přibližuje filmové vzdělávání jako příležitost pro rozvoj tzv. filmové gramotnosti a osvětluje její význam; věnuje se rozvoji významných osobnostních rysů žáka, který výuka filmu může přinášet. Mapuje hlavní vzdělávací obsah, který lze rozdělit do několika kategorií, úzce souvisejících a odrážejících nejdůležitější aspekty filmového umění: filmová řeč, filmové vyprávění a vztahy mezi filmem a společností. V neposlední řadě disertace ukazuje, že film, v souladu s duchem Orbis Pictus Jana Amose Komenského, je i... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The presented dissertation addresses main issues of film education. It deals with the fact, that film has become a subject of education in the Czech Republic and other European countries in the last years. Thus, it has also had its place in the Czech Framework Education Programme for elementary and grammar schools (gymnasia) since 2010, as Film and Audiovisual Education, a complementary subject of the Art and Culture educational area. This dissertation inserts this actuality into the historical context and reflects on the situation, that calls for a reconsideration of curricular matters of both artistic and media area: the importance of film as an artistic form, that has been an irreplaceable component of human culture for more than hundred years, as well as the omnipresence of the audiovisual medium in the society. The dissertation treats complex educational goals of Film and Audiovisual Education: it approaches the film education as an opportunity to develop so called film literacy and illuminates its meaning; it pursues the development of important personal traits of the pupils that the film teaching can bring. It maps out the main educational content, which can be divided into several categories, narrowly tied and reflecting the most important aspects of film art: film language, film narration... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.contributor.consultant | Spilková, Vladimíra | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |