How teachers lead effective classroom discussions in English lessons at upper-secondary schools
Vedení efektivní diskuse v hodinách anglického jazyka na střední škole
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125978Identifiers
Study Information System: 232197
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Dvořák, Bohuslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - English Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
diskuze, vyučovací hodina, efektivnost, střední škola, vedeníKeywords (English)
discussion, lesson, effectiveness, upper-secondary, leadingDiplomová práce se zabývá vedením diskuzí v hodinách anglického jazyka na středních školách. V teoretické části práce jsou na základě předchozího šetření popsány postupy zajišťující úspěšnou diskuzi. Praktická část práce zjišťuje, jak se učitelé v praxi vypořádávají s uvedením, průběhem a ukončením diskuze, a jak žáci hodnotí snahu svých učitelů. Výzkum je proveden metodou pozorování učitelů a jejich tříd, rozhovorů s učiteli a zpětnou vazbou od žáků provedenou dotazníky. Výsledky srovnávající teorii s reálnou praxí jsou uvedeny. Závěr práce shrnuje společné tendence i odlišnosti jednotlivých hodin, a efektivitu pozorovaných postupů. Klíčová slova: diskuze, vyučovací hodina, efektivnost, střední škola, vedení
The diploma thesis deals with leading discussions in English lessons at upper-secondary schools. In the theoretical part, procedures ensuring effective discussions are described based on previous research findings. The empirical part of the thesis explores how teachers tackle starting, conducting and concluding discussions in real classes and how students evaluate their teachers' efforts. The research is conducted by observing teachers and their classes, by interviewing teachers and by collecting feedback from students in questionnaires. Results comparing the theory with the in-class practice are provided. The conclusion summarizes the common tendencies and differences between the lessons, and the effectiveness of the approaches observed. Key words: discussion, lesson, effectiveness, upper-secondary, leading