Podpora dítěte s vývojovou dysfázií v mateřské škole
Support of child with developmental dysphasia in kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125915Identifiers
Study Information System: 234127
Collections
- Kvalifikační práce [17610]
Author
Advisor
Referee
Korandová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dítě předškolního věku, vývojová dysfázie, komunikace, narušená komunikační schopnost, inkluze, běžná mateřská škola, pedagogická podporaKeywords (English)
preschool age child, developmental dysphasia, communication, communicative disorders, inclusion, regular kindergarten, pedagogical supportBakalářská práce je speciálně pedagogická, zabývá se tématem podpory dítěte s vývojovou dysfázií v mateřské škole. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se skládá z kapitoly o dítěti v předškolním věku, a jeho vývoji, a kapitoly zabývající se vývojovou dysfázií. Nalezneme zde dostupné informace z odborné literatury na téma vývojové dysfázie. Praktická část obsahuje kazuistiku jedince s vývojovou dysfázií a vlastní šetření. Výzkum je realizovaný kvalitativní metodou za pomoci kazuistiky jedince s vývojovou dysfázií, dokumentace a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy. Popisuje způsoby podpory s ohledem na hlediska adaptace, komunikace, výuky a přípravy na základní školu. V rámci analýzy dokumentů se dozvídáme teoretické podklady pro práci s dítětem a v rámci rozhovorů zkušenosti pedagogů se zaměřením na konkrétního jedince. Výsledkem je ucelený soubor poznatků pro práci s dítětem s vývojovou dysfázií. V závěru nalezneme zhodnocení přínosu práce pro veřejnost. KLÍČOVÁ SLOVA dítě předškolního věku, vývojová dysfázie, komunikace, narušená komunikační schopnost, inkluze, běžná mateřská škola, pedagogická podpora
Bachelor thesis is specially pedagogical and deals with theme of supporting a child with developmental dysphasia in the kindergarten. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part consists of a chapter about preschool age child, his development and chapter that deals with developmental dysphasia. In the theoretical part are available information from the professional literature on the topic of developmental dysphasia. The practical part includes anamnesis of individual with developmental dysphasia and my own investigation. The research is made by qualitative method with using the case study of an individual with developmental dysphasia, moreover, the documentation and semi-structured interviews with teachers. It describes the methods of support with accent on aspects of adaptation, communication, teaching and primary school preparation. In a part of the analysis documents, we find the theoretical basis for working with a child and in the interviews, we can see the teachers experiences with a focus on the specific individual. The result is the basis for work with a child who is dealing with developmental dysphasia. In the end, we find an evaluation of the benefits of the bachelor thesis for the public. KEYWORDS preschool age child, developmental dysphasia,...