dc.contributor.advisor | Bartoňová, Miroslava | |
dc.creator | Šimánková, Adéla | |
dc.date.accessioned | 2021-06-16T10:03:05Z | |
dc.date.available | 2021-06-16T10:03:05Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/125873 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměřuje na zjišťování podpory čtenářské gramotnosti u žáků se specifickými poruchami učení. Teoretické kapitoly jsou zaměřeny na vymezení specifických poruch učení, jejich etiologií, s jednotlivými typy poruch učení, diagnostikou a možnostmi jejich reedukace a intervence. Dále se zabývá systémem vzdělávání a legislativou v České republice, základním vzděláváním s rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, inkluzí a poradenským systémem ve školách a školských poradenských zařízeních. Charakterizuje čtenářskou gramotnost, faktory, které ji ovlivňují, možnosti její podpory u žáků s SPU - u jednotlivých typů poruch, metody výuky čtení. Práce představuje výzkumné šetření, zaměřené na podporu čtenářské gramotnosti u žáků s poruchami učení, které bylo uskutečněné s pomocí dotazníků pro pedagogy prvního stupně základní školy a dotazníků pro rodiče žáků se specifickými poruchami učení. Byly zjišťovány možnosti rozvoje, přístupy a pomůcky, které využívají pedagogové a postupy, které preferují rodiče při čtení s dětmi. Výsledky z výzkumného šetření jsou vsazeny do grafů a tabulek. Na závěr jsou uvedeny zjištěné možnosti rozvoje a podpory čtenářské gramotnosti ze strany pedagogů a rodičů dětí s SPU. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, čtenářská gramotnost, dyslexie,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The present diploma thesis examines the support of reading literacy in pupils with specific learning disabilities. Theoretical chapters are engaged in defining the specific learning disorders, aetiology of the same, individual types of learning disabilities, diagnostics and options of re-education and intervention. Further, the theoretical part delves into the educational system and legislation in the Czech Republic, primary education centred around the framework educational programme for this level of education, inclusion and advisory systems in schools and school advisory facilities. In addition, reading literacy is characterized, along with the factors affecting the same, options of support of reading literacy in pupils with specific learning disorders - for the individual types of disorders, teaching methods of reading skills. The thesis presents research focused on supporting reading literacy in pupils with learning disorders; the above research was carried out using questionnaires directed at primary school teachers, and questionnaires directed at parents of pupils with specific learning disorders. The objective of the research was to identify the options of development, approaches and tools or aids used by teachers and methods preferred by parents when reading with children. The research... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | specifické poruchy učení | cs_CZ |
dc.subject | čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | dyslexie | cs_CZ |
dc.subject | základní vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | inkluze | cs_CZ |
dc.subject | specific learning disabilities | en_US |
dc.subject | reading literacy | en_US |
dc.subject | dyslexia | en_US |
dc.subject | primary education | en_US |
dc.subject | inclusion | en_US |
dc.title | Podpora čtenářské gramotnosti u žáků se specifickými poruchami učení | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-05-26 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 231087 | |
dc.title.translated | Support of reading literacy for pupils with specific learning disabilities | en_US |
dc.contributor.referee | Hádková, Kateřina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměřuje na zjišťování podpory čtenářské gramotnosti u žáků se specifickými poruchami učení. Teoretické kapitoly jsou zaměřeny na vymezení specifických poruch učení, jejich etiologií, s jednotlivými typy poruch učení, diagnostikou a možnostmi jejich reedukace a intervence. Dále se zabývá systémem vzdělávání a legislativou v České republice, základním vzděláváním s rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, inkluzí a poradenským systémem ve školách a školských poradenských zařízeních. Charakterizuje čtenářskou gramotnost, faktory, které ji ovlivňují, možnosti její podpory u žáků s SPU - u jednotlivých typů poruch, metody výuky čtení. Práce představuje výzkumné šetření, zaměřené na podporu čtenářské gramotnosti u žáků s poruchami učení, které bylo uskutečněné s pomocí dotazníků pro pedagogy prvního stupně základní školy a dotazníků pro rodiče žáků se specifickými poruchami učení. Byly zjišťovány možnosti rozvoje, přístupy a pomůcky, které využívají pedagogové a postupy, které preferují rodiče při čtení s dětmi. Výsledky z výzkumného šetření jsou vsazeny do grafů a tabulek. Na závěr jsou uvedeny zjištěné možnosti rozvoje a podpory čtenářské gramotnosti ze strany pedagogů a rodičů dětí s SPU. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, čtenářská gramotnost, dyslexie,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The present diploma thesis examines the support of reading literacy in pupils with specific learning disabilities. Theoretical chapters are engaged in defining the specific learning disorders, aetiology of the same, individual types of learning disabilities, diagnostics and options of re-education and intervention. Further, the theoretical part delves into the educational system and legislation in the Czech Republic, primary education centred around the framework educational programme for this level of education, inclusion and advisory systems in schools and school advisory facilities. In addition, reading literacy is characterized, along with the factors affecting the same, options of support of reading literacy in pupils with specific learning disorders - for the individual types of disorders, teaching methods of reading skills. The thesis presents research focused on supporting reading literacy in pupils with learning disorders; the above research was carried out using questionnaires directed at primary school teachers, and questionnaires directed at parents of pupils with specific learning disorders. The objective of the research was to identify the options of development, approaches and tools or aids used by teachers and methods preferred by parents when reading with children. The research... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |