Falzet jako hlavní princip při strukturaci mužského pěveckého hlasu Sonda do literatury pěvecké pedagogiky 20. století
Falsetto As a Main Tool for Structuring Male Singing Voice An examination of singing manuals of 20. century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125870Identifiers
Study Information System: 232615
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Hilscherová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conducting
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
falzet, pěvecká technika, pěvecká pedagogika, hlavový tón, mužský zpěvní hlasKeywords (English)
falsetto, singing technique, vocal pedagogy, head voice, male singing voiceTato diplomová práce se zabývá rolí falzetu při strukturaci mužského pěveckého hlasu. Konkrétně je sondou do české i světové pěvecké literatury 20. století a do toho, jak její autoři nahlíží na roli hlavového rejstříku při pěveckém tréninku. Kritériem pro výběr níže uvedené pěvecko-pedagogické literatury bylo, zda tyto knihy spatřují falzet jako zásadní prvek při školení mužských hlasů. Z českých pedagogů zde autor uvádí myšlenky Antonína Maříka, Jiřího Bara, Rudolfa Vaška a Přemysla Kočího. Z cizojazyčných autorů je zde zastoupen Anthony Frisell. Autor v práci uvádí myšlenky a pedagogické koncepty, které v knihách chápe jako zásadní. Práce na základě citací objasňuje názory, které jsou společné všem anebo většině výše zmíněných autorů, a naopak poukazuje na to, když se v nějaké publikaci objeví názor výrazně odlišný či radikální. Pedagogické postupy uvedených autorů pak autor srovnává s metodou výcviku hlasu přes hrudní rejstřík, kde kromě zmíněné literatury vychází z vlastních zkušeností ze studia klasického zpěvu na Pražské konzervatoři. Práce si zároveň klade za cíl shrnout a porovnat chápání pojmů jako je rejstřík, hlavový tón, fistule, falzet, voix mixte či falsetto di petto. Autor na konci práce uvádí názory uvedených autorů na roli, kterou hraje ve školení pěveckého hlasu mluva a mateřský...
This master thesis will examine the role of falsetto in structuring the male singing voice. The author will examine both Czech and international literature of the 20th century concerned with pedagogy of singing with regard to the use of head register. Works that are cited in this thesis were chosen based upon their authors' common view that it is the contribution of head voice that should play major role in structuring the singing voice. Czech authors in this thesis include Antonín Mařík, Jiří Bar, Rudolf Vašek and Přemysl Kočí. Foreign authors are represented by Anthony Frisell. This thesis strives to summarize main pedagogical concepts of the above mentioned authors. Based upon citations, it lists and explains their most common views. Apart from explaining thoughts and opinions that are shared by a majority of listed authors, this thesis also mentions views and opinions that are in some way radical or significantly different from the rest of the group. These pedagocial concepts of head voice training are later compared with the current method of chest voice training. Here, the author draws not only on the literature but also on his experience from his studies of classical singing at the Prague Conservatory. This work will also strive to summarize and compare terms such as register, head voice,...