Aktivizační metody ve výuce tématu sacharidy
Activating methods in education of topic carbohydrates
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125815Identifiers
Study Information System: 233063
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Chemistry Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sacharidy, aktivizační metody, projektové vyučováníKeywords (English)
carbohydrates, activating methods, project-based educationAktivizační metody ve výuce jsou v dnešní době často diskutovaným doplňkovým vyučováním k výuce klasické. V rámci těchto metod je kladen důraz na aktivizaci žáka, tedy na povzbuzení jeho zájmu při realizaci dané aktivity, avšak zároveň je zde výhodná možnost pro učitele ovlivňovat a upřesňovat konkrétní cíle, aby odpovídaly požadavkům RVP a ŠVP. Jedním z cílů práce tedy bylo zmapovat problematiku aktivizačních metod se zaměřením na projektové vyučování a badatelsky orientovanou výuku a sestavit výběr námětů aktivit, které využívají aktivizační metody se zaměřením na téma sacharidy v podobě rešerše. Dalším cílem této práce bylo navrhnout výukovou aktivitu využívající aktivizační metody na téma sacharidy (téma v rámci organické chemie, které je sice pro žáky relativně více náročné, avšak neméně důležité) a tuto aktivitu pilotně ověřit. Návrh aktivizační metody s aspekty projektového vyučování "Seznamujeme se se sacharidy" byl reálně ověřen v 9. třídě ZŠ Vilémov v roce 2021, a to v rámci vyučovacího předmětu Chemie. Žáci na aktivitě pracovali ve skupinách a výsledkem bylo pět řešení aktivity (projektů), z nichž se jednalo o čtyři prezentace a jeden poster. Ověření tohoto návrhu bylo provedeno za pomoci využití myšlenkových map, které byly žákům předloženy na začátku aktivity a poté na konci, tedy po...
Activation methods in teaching are nowadays often discussed complementary teaching to classical teaching. Within these methods, emphasis is placed on activating the student, ie on encouraging his interest in the implementation of the activity, but at the same time there is an advantageous opportunity for teachers to influence and specify specific goals to meet the requirements of FEP and SEP. One of the aims of the work was to map the issue of activation methods with a focus on project teaching and research-oriented teaching and to compile a selection of topics for activities that use activation methods with a focus on the topic of carbohydrates in the form of research. Another goal of this work was to design a teaching activity using activation methods on the topic of carbohydrates (a topic in organic chemistry, which is relatively more demanding for students, but no less important) and to verify this activity in a pilot. The design of the activation method with aspects of the project teaching "Getting acquainted with carbohydrates" was actually verified in the 9th grade of Vilémov Elementary School in 2021, within the subject Chemistry. Pupils worked on the activity in groups and the result was five solutions of the activity (projects), of which there were four presentations and one poster....