Fonologické schopnosti dětí s dyslalií v předškolním věku
Phonological abilities of children with dyslalia in preschool age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125811Identifiers
Study Information System: 231089
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Horynová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komunikace, komunikační schopnost, předškolní věk, foneticko-fonologická jazyková rovina, fonologické schopnosti, fonologické povědomí, dyslalieKeywords (English)
Communication, communication skills, preschool age, phonetic-phonological language level, phonological abilities, phonological awareness, dyslaliaDiplomová práce se zabývá problematikou fonologických schopností dětí s dyslalií v předškolním věku. Hlavní cíl práce proto spočívá v analýze fonologických schopností uvedené cílové skupiny. Na základě formulovaného hlavního cíle byly vymezeny cíle dílčí a výzkumné otázky. Pro naplnění cílů práce byla využita kvalitativní strategie v designu případové studie. Za účelem sběru dat byly využity testové metody a analýza dostupných dokumentů. Pro utvoření komplexního obrazu sledovaných dětí byly zmíněné metody doplněny rozhovorem s klinickým logopedem. Práce je rozdělena na dvě části, a sice na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První kapitola se zabývá vymezením základních pojmů, jako je komunikace, komunikační schopnost, dále pak vývoj řeči, jazyka a komunikace. V rámci této kapitoly je pozornost věnována i dítěti předškolního věku. Druhá kapitola přibližuje problematiku fonologických schopností, které jsou prezentovány v kontextu foneticko-fonologické jazykové roviny. Poslední kapitola se zaměřuje na problematiku dyslalie. Empirická část se pak věnuje popisu celého procesu výzkumného šetření. Prostřednictvím analýzy získaných dat bylo zjištěno, že úroveň fonologických schopností dětí s dyslalií je velice individuální záležitostí. Každé dítě je totiž jedinečné, a...
The diploma thesis deals with the issue of phonological abilities of children with dyslalia in preschool age. The main goal of the thesis lies therefore in the analysis of the phonological abilities of the stated target group. Based on the main goal, partial objectives and research questions were defined. A method of qualitative research strategy - a case study was used to fulfil the objectives of the thesis. To gather the data, test methods and analysis of the available documents were used. To create a comprehensive picture of the monitored children, the methods mentioned above were supplemented with an interview with a clinical speech therapist. The thesis is divided into two parts, the theoretical part and the empirical part. The theoretical part consists of three chapters. The first chapter deals with the definition of key terms such as communication, communication skills, as well as the development of speech, language and communication. In this chapter, attention is paid also to a preschool child. The second chapter describes the issue of phonological abilities, which are presented in the context of the phonetic- phonological language level. The last chapter looks into the issue of dyslalia. The empirical part is then devoted to the description of the whole process of the research survey....