Analýza interdisciplinárního přístupu k dětem s orofaciálními rozštěpy
Analysis of interdisciplinary approach to children with orofacial clefts
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125801Identifiers
Study Information System: 230708
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Klenková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komunikace, narušená komunikační schopnost, orofaciální rozštěp, rozštěp rtu, rozštěp patra, palatolálie, velofaryngální uzávěr, logopedická intervence, komplexní péčeKeywords (English)
Communication, occurence of communication disabilities, orofacial cleft, cleft lip, cleft palate, palatholaly, velopharyngeal inadequacy, logopedic intervention, comprehesive careDiplomová práce se zabývá analýzou interdisciplinárního přístupu k dětem s rozštěpy. První kapitola vymezuje teoretická východiska, v komunikační schopnost a narušená komunikační schopnost a dutiny nosní. Druhá kapitola podrobně popisuje problematiku orof rozštěpů. Popisuje jejich klasifikaci, etiologii, symptomatologii, prevenci, estetické psychosociální důsledky a péči o dítě s orofaciálním rozštěpem. Třetí kapitola se věnuje narušené komunikační schopnosti u dětí s orofaciálními rozštěpy. Podrobně definuje věnuje se logopedické intervenci. Popisuje komplexní péči jednotlivých odborníků o dítě orofaciálním rozštěpem. Čtvrtá kapitola je empirická a interdisciplinárního přístupu k dětem s orofaciálními rozštěpy. K výzkumnému šetření byla použita analýza odborné literatury, analýza anamnestických údajů, analýza dostupných dokumentů a na základě toho bylo vytvořeno šest případových studií. Hlav bylo analyzovat interdisciplinární přístup k dětem s orofaciálními rozštěpy. Dílčími cíli bylo analyzovat, zda získané informace od odborníků pro rodiče s čerstvě narozeným dítětem orofaciálním rozštěpem byly dostatečné, analyzovat psychosociální vliv narození dítěte orofaciálním rozštěpem na rodinu a nejbližší okolí, analyzovat úroveň komunikačních schopností dítěte s orofaciálním rozštěpem a analyzovat způsob, jakým...
The topic of this diploma thesis is an analysis of interdisciplinary approach to children with orofacial clefts. The first chapter deals with theoretical base and defines terminology - communication, communication disabilites. It also defines anatomy and physiology of nasal cavity and oral cavity. The second chapter relates to issues of orofacial clefts. It describes classification, etiology, symptomatology, prevention, aestetic and psychosocial impacts and orofacial cleft children care. The third chapter deals with occurence of communication disabilites of children with orofacial clefts. It focuses on the definition of palatholaly, velopharyngeal inadequacy and it describes various linguistic levels and speech therapy and intervention. The fourth chapter is empiric and it deals with analysis of interdisciplinary approach to children with orofacial clefts. In research processes there were used scientific literature analysis, anamnestic data analysis and available specialized materials analysis. Based on all of these materials six case studies were created. Main goal of this empiric chapter was to analyze interdisciplinary approach to children with orofacial clefts. Partial goals were to analyze whether information provided by experts and doctors to parents of newborn children with orofacial cleft...