Production of weak forms of prepositions by non-native speakers of English
Produkce slabých forem předložek nerodilými mluvčími angličtiny
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125786Identifiers
Study Information System: 231939
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Malá, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ELF, předložky, poměrná délka samohlásek, samohlásková redukce, schwa, slabé formyKeywords (English)
ELF, prepositions, vowel duration, schwa, vowel reduction, weak formsCílem této bakalářské práce je odhalit a popsat, do jaké míry nerodilí mluvčí angličtiny s různými mateřskými jazyky používají slabé formy gramatických slov, konkrétně předložek. Teoretická část popisuje samohláskovou redukci a její význam pro rytmus v anglické větě. Následně je na tento koncept nahlíženo perspektivou Lingua Franca Core a jejím přístupem k výuce samohláskové redukce. Praktická část obsahuje analýzu nahrávek z korpusu nerodilých mluvčích angličtiny L2-ARCTIC, která popisuje, jestli a do jaké míry vybraní mluvčí arabštiny, hindštiny, korejštiny, mandarínské čínštiny, španělštiny a vietnamštiny redukují předložky v kanonicky slabých pozicích. Pozornost je věnována kvalitě a kvantitě samohlásek v předložkách s ohledem na výskyt na začátku či uprostřed věty. Průměrné trvání samohlásek v daných předložkách jsou porovnány s poměrnou délkou travní u samohlásek pro standartní britskou angličtinu. KLÍČOVÁ SLOVA ELF, předložky, poměrná délka samohlásek, samohlásková redukce, schwa, slabé formy
This bachelor thesis aims to reveal and describe to which extent non-native speakers of English from different L1 backgrounds employ weak forms when producing prepositions. The theoretical part focuses on vowel reduction and its importance for the natural rhythm of English. This concept is further explored from the Lingua Franca Core perspective and its approach to teaching vowel reduction. In the practical part, the analysis of a series of recordings is carried out. The recordings were taken from the L2-ARCTIC speech corpus of non-native English (Arabic, Hindi, Korean, Mandarin, Spanish, and Vietnamese). The purpose of the analysis is to explore whether and how speakers with different L1s reduce vowels in canonically weak forms of prepositions. The focus is placed on the quality and quantity of vowels in said prepositions and their duration with regard to their occurrence in either initial or medial positions. The average vowel duration is then compared to the referential vowel duration in General British. KEY WORDS ELF, prepositions, vowel duration, schwa, vowel reduction, weak forms