Zobrazit minimální záznam

Chemistry experiments' potential to develop vocational students' scientific literacy: An analysis of selected materials
dc.contributor.advisorRusek, Martin
dc.creatorHorníková, Marcela
dc.date.accessioned2021-06-15T10:02:47Z
dc.date.available2021-06-15T10:02:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125768
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá analýzou chemických pokusů a jejich potenciálem rozvíjet přírodovědnou gramotnost u žáků na středních odborných školách. V současné době je kladen vyšší důraz na rozvoj vědeckého a kritického myšlení na vyšších kognitivních úrovních a přírodovědné gramotnosti. Těchto schopností a dovedností je možné dosáhnout prostřednictvím výuky založené na experimentální činnosti. Z tohoto důvodu bylo hlavním cílem zmapování jednotlivých pokusů a jejich zhodnocení z hlediska kvality a plnění daných požadavků. Analýza a hodnocení probíhaly u pokusů z oblasti organické chemie, které se vyskytovaly v často užívaných zdrojích na středních odborných školách. Těmito zdroji byly učebnice Chemie pro střední školy, Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření, internetové stránky Studium chemie a video databáze chemických pokusů. U jednotlivých pokusů bylo hodnoceno, zda splňují daná kritéria, kterými byly transparentnost, propojení s praktickým životem, řešení problémů, materiální jednoduchost, technická, časová a ekonomická nenáročnost. Dále byly pokusy hodnoceny z hlediska využitelnosti ve výuce a možnosti zařazení do různých úrovní badatelství. Posledním a hlavním hodnotícím prvkem byla úroveň kognitivních procesů a znalostí, která byla hodnocena dle revidované Bloomovy...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis is focused on analysing chemical experiments and their potential to help increase science literacy among vocational school students. Currently, greater emphasis is placed on the development of scientific and critical thinking at higher cognitive levels and science literacy. These skills and abilities can be achieved through tuition based on experimental scientific activities. For this reason, the main goal of this thesis was to review the quantity and method of processing of individual experiments in terms of quality and compliance with the given requirements. Experiments in the field of organic chemistry were taken from available vocational school literature and were analysed and evaluated. These sources were the following textbooks: Chemie pro střední školy, Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření and the web page Studium chemie and the video database of chemistry experiments. Each experiment was evaluated whether it met the analysed criteria of transparency, connection with practical life, problem solving and material, technical, time and economic simplicity. Furthermore, the experiments were evaluated in terms of usability during various stages of tuition with regard to the development of students through different levels of inquiry. The last and main evaluation...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectChemiecs_CZ
dc.subjectpokuscs_CZ
dc.subjectstřední odborná školacs_CZ
dc.subjectpřírodovědná gramotnostcs_CZ
dc.subjectbadatelstvícs_CZ
dc.subjectkognitivní procesycs_CZ
dc.subjectChemistryen_US
dc.subjectexperimenten_US
dc.subjectvocational schoolen_US
dc.subjectnutaral science literacyen_US
dc.subjectinquiryen_US
dc.subjectcognitive processesen_US
dc.titlePotenciál chemických pokusů rozvíjet přírodovědnou gramotnost žáků SOŠ: Analýza vybraných zdrojůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-25
dc.description.departmentKatedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId233151
dc.title.translatedChemistry experiments' potential to develop vocational students' scientific literacy: An analysis of selected materialsen_US
dc.contributor.refereeVojíř, Karel
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistryen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistryen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá analýzou chemických pokusů a jejich potenciálem rozvíjet přírodovědnou gramotnost u žáků na středních odborných školách. V současné době je kladen vyšší důraz na rozvoj vědeckého a kritického myšlení na vyšších kognitivních úrovních a přírodovědné gramotnosti. Těchto schopností a dovedností je možné dosáhnout prostřednictvím výuky založené na experimentální činnosti. Z tohoto důvodu bylo hlavním cílem zmapování jednotlivých pokusů a jejich zhodnocení z hlediska kvality a plnění daných požadavků. Analýza a hodnocení probíhaly u pokusů z oblasti organické chemie, které se vyskytovaly v často užívaných zdrojích na středních odborných školách. Těmito zdroji byly učebnice Chemie pro střední školy, Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření, internetové stránky Studium chemie a video databáze chemických pokusů. U jednotlivých pokusů bylo hodnoceno, zda splňují daná kritéria, kterými byly transparentnost, propojení s praktickým životem, řešení problémů, materiální jednoduchost, technická, časová a ekonomická nenáročnost. Dále byly pokusy hodnoceny z hlediska využitelnosti ve výuce a možnosti zařazení do různých úrovní badatelství. Posledním a hlavním hodnotícím prvkem byla úroveň kognitivních procesů a znalostí, která byla hodnocena dle revidované Bloomovy...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on analysing chemical experiments and their potential to help increase science literacy among vocational school students. Currently, greater emphasis is placed on the development of scientific and critical thinking at higher cognitive levels and science literacy. These skills and abilities can be achieved through tuition based on experimental scientific activities. For this reason, the main goal of this thesis was to review the quantity and method of processing of individual experiments in terms of quality and compliance with the given requirements. Experiments in the field of organic chemistry were taken from available vocational school literature and were analysed and evaluated. These sources were the following textbooks: Chemie pro střední školy, Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření and the web page Studium chemie and the video database of chemistry experiments. Each experiment was evaluated whether it met the analysed criteria of transparency, connection with practical life, problem solving and material, technical, time and economic simplicity. Furthermore, the experiments were evaluated in terms of usability during various stages of tuition with regard to the development of students through different levels of inquiry. The last and main evaluation...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV