Srovnání didaktického potenciálu rakouských a českých učebnic dějepisu na příkladu vybraných dějinných událostí
Comparison of the didactic potential of Austrian and Czech history textbooks on the example of selected historical events
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125725Identifikátory
SIS: 235193
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pinkas, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
24. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Učebnice, výuka dějepisu, Česká republika, Rakousko, badatelská výuka, historické kompetence, historická gramotnostKlíčová slova (anglicky)
Textbooks, history teaching, Czech Republic, Austria, Research-Based teaching, historical thinking, historical literacyCílem diplomové práce je analyzovat a srovnat didaktický potenciál českých a rakouských učebnic dějepisu s ohledem na jejich ukotvení ve vzdělávacím systému a práci s historickým myšlením a historickou gramotností, obecně s rozvíjením klíčových kompetencí žáků. Práce zohledňuje rozdílnost ve vzdělávacích systémech obou zemí, učebních osnovách a celkově pracuje s cíli, které si moderní výuka dějepisu klade. Srovnání je provedeno na dějinných událostech, které tyto dvě země spojují, a jádrem práce je analýza zpracování těchto témat z hlediska cílů badatelské výuky. Výstupem práce je konkrétní výuková jednotka, která pracuje s českou i rakouskou učebnicí a snaží se postihnout hlavní teze moderní didaktiky dějepisu. Klíčová slova Učebnice, výuka dějepisu, Česká republika, Rakousko, badatelská výuka, historické kompetence, historická gramotnost
The aim of this diploma thesis is to analyze and compare the didactic potential of Czech and Austrian history textbooks regarding to their anchoring in the educational system and working with historical thinking and historical literacy, generally with the development of students' key competencies. The thesis took into account differences in the educational systems of both countries, the curriculum and, overall, worked with the goals of modern history teaching. The comparison was made on historical events that connect these two countries, and the core of the thesis is the analysis of processing these topics in terms of the Research-Based teaching goals. The output of this thesis is a specific teaching unit that works with Czech and Austrian textbooks and tries to cover the main theses of modern didactics of history. Keywords Textbooks, history teaching, Czech Republic, Austria, Research-Based teaching, historical thinking, historical literacy