Hodnocení a klasifikace žáka ve výtvarné výchově na základní škole
Evaluation and classification of pupils in Art education at primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125721Identifiers
Study Information System: 230481
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Linková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hodnocení, klasifikace, výtvarná výchova, učitelKeywords (English)
assessment, classification, art education, teacherTato diplomová práce se věnuje problematice hodnocení a klasifikace žáka ve výtvarné výchově. Cílem diplomové práce je popsat podobu hodnocení a klasifikace výtvarné výchovy na druhém stupni základní školy u vybraných pedagogů. V návaznosti na cíl práce byly položeny následující otázky: Jakým způsobem učitelé hodnotí žáky ve výtvarné výchově? Odpovídá jejich hodnocení následně klasifikaci? Je podle učitelů výtvarné výchovy klasifikace nezbytná? Na co učitelé kladou důraz při hodnocení výtvarného výkonu žáka? V rámci této práce byl proveden kvalitativní výzkum. Mezi vybrané metody výzkumu patří pozorování vyučovacích hodin vybraných učitelů výtvarné výchovy a následné rozhovory s nimi. Každý z učitelů učí na základní škole výtvarnou výchovu a další předmět. Mezi stěžejní závěry výzkumu patří zjištění, že hodnocení je podle respondentek činnost, která pomáhá učiteli v kritickém zhodnocení žákovské práce, kritéria hodnocení ani forma hodnocení nejsou u respondentek jednotné a představy o hodnocení a klasifikaci se mnohdy liší od pozorované reality. Dále respondentky hodnotí i klasifikují rozdílným způsobem. Jednoznačně se však shodly na důležitosti klasifikace ve výtvarné výchově. KLÍČOVÁ SLOVA hodnocení, klasifikace, výtvarná výchova, učitel
This diploma thesis deals with the issue of evaluation and classification of pupils in art education. The aim of the diploma thesis is to describe the form of evaluation and classification of art education at the second stage of primary school for selected teachers. Following the aim of the work, the following questions were asked: How do teachers evaluate pupils in art education? Does their evaluation subsequently correspond to the classification? According to art teachers, is classification necessary? What do teachers emphasize when evaluating a student's artistic performance? Within this work, qualitative research was performed. Selected research methods include observation of lessons of selected art teachers and subsequent interviews with them. Each of the teachers teaches art education and another subject at primary school. The main conclusions of the research include the finding that according to the respondents, evaluation is an activity that helps teachers in critical evaluation of student work, evaluation criteria and form of evaluation are not uniform among respondents and ideas about evaluation and classification often differ from the observed reality. Furthermore, respondents evaluate and classify in different ways. However, they clearly agreed on the importance of classification in art...