Robotické programovatelné hračky ve školní praxi
Robotic programmable devices (toys) in education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125720Identifiers
Study Information System: 212436
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Lapeš, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Information Technology Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Robotické programovatelné hračky, Informatika na základní škole, informatické myšlení, algoritmické myšleníKeywords (English)
Robotic programmable devices (toys), Informatics at primary school, computational thinking, algorithmic thinkingTato bakalářská práce pojednává o robotických programovatelných hračkách a jejich možnostech využití ve školní praxi. Jejím cílem je analyzovat dostupné robotické programovatelné hračky vhodné pro výuku na základních školách a popsat možnosti a způsoby využití těchto zařízení ve výuce. Třetím cílem je ověřit informovanost učitelů na základních školách Středočeského kraje o možnostech využití robotických programovatelných hraček a na základě výsledků navrhnout doporučení. Práce je rozdělena na dvě části, praktickou a teoretickou. První část popisuje základní pojmy používané v práci, analýzu provedenou nad vybranými robotickými programovatelnými hračkami, jejíž cílem je určit nejvhodnější robotické hračky pro využití ve výuce na prvním a druhém stupni základní školy. Na závěr této části jsou uvedené možnosti a způsoby využití těchto zařízení ve výuce zaměřené na základní školy. Praktická část zahrnuje charakteristiku kvantitativního výzkumu, výzkumné výsledky a jejich vyhodnocení vzhledem k uvedeným očekáváním a cílům. Na základě výzkumných závěrů jsou navrhnuta doporučení pro učitele na základních školách. Tento výzkum byl realizován pomocí dotazníkového šetření. Toto šetření bylo provedeno na vybraných základních školách Středočeského kraje a mezi uživateli sociální sítě Facebook, kteří jsou členy...
This bachelor thesis is about robotic programmable devices (toys) and their possibilities of use in school practice. Its aim is to analyze the available robotic programmable toys suitable for teaching in primary schools and to describe the possibilities and ways of using these devices in teaching. The third goal is to verify the awareness of teachers at primary schools in the Central Bohemian Region about the possibilities of using robotic programmable toys and to propose recommendations based on the results. The thesis is divided into two parts, practical and theoretical. The first part describes the basic concepts used in the thesis, the analysis performed on selected robotic programmable toys, which aims to determine the most suitable robotic toys for use in teaching at first and second grade of primary school, and finally this part presents the possibilities and ways of using these devices in teaching focused on primary schools. The practical part includes the characteristics of quantitative research, research results and their evaluation with respect to the stated expectations and goals. Based on the research conclusions, recommendations for primary school teachers are proposed. This research was carried out using a questionnaire survey. This survey was conducted at selected primary schools in...