dc.contributor.advisor | Mikeska, Tomáš | |
dc.creator | Nedbal, Václav | |
dc.date.accessioned | 2021-06-14T10:16:59Z | |
dc.date.available | 2021-06-14T10:16:59Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/125709 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměřuje na vhodné a efektivní využití filmových a seriálových zpracování témat spadajících do období komunistické totality v Československu (tedy mezi lety 1948 a 1989, s důrazem na období 1948-1969). Práce je rozdělena do čtyř kapitol, přičemž stěžejní, didaktická, část práce je obsažena ve třetí a čtvrté kapitole. První kapitola popisuje základní historické souvislosti týkající se komunistické vlády v Československu mezi roky 1948 a 1989. Pro úplnost také pojednává o vzniku myšlenky komunismu, dále rozvoji Komunistické strany Československa v období první republiky, a také období poválečné třetí republiky. Ke zpracování této kapitoly bylo využito editovaných pramenů a sekundární literatury. Druhá kapitola se věnuje jednotlivým filmovým a seriálovým zpracováním témat spojených s řešeným obdobím. Představuje konkrétní filmy a seriály vzniklé v současnosti (resp. období porevolučním), ale také vzniklé za totality před rokem 1989. Některá díla jsou v kapitole rozebrána do větších detailů, další jsou představena jako nabízené alternativní možnosti pro zapojení do výuky. Třetí kapitola shrnuje didaktický a historický potenciál rozebíraného tématu, nabízí vhodnou literaturu a vysvětluje, jak se k tématu staví Rámcové vzdělávací programy. Čtvrtá kapitola obsahuje tzv. "nápadník". V... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis focuses on the appropriate and effective use of film and serial adaptations of topics falling into the period of communist totalitarianism in Czechoslovakia (that is between 1948 and 1989, with emphasis on the period 1948-1969). The thesis is divided into four chapters, whereas the main part, which is didactic, is described in the third and fourth chapter. The first chapter describes the basic historical context of the communist government in Czechoslovakia between 1948 and 1989. It also shows and explains the origin of the idea of communism, the further development of the Communist Party of Czechoslovakia during the First Republic, and the postwar Third Republic. This chapter was put together using found edited sources and secondary literature. The second chapter deals with individual film and serial processing of topics related to the period. It presents specific films and series which were produced in the most recent years (or the post-revolutionary period), but also materials produced during the totalitarianism before 1989. In this chapter some works are discussed in greater detail, others are presented as selected alternative options for interaction for educational purposes. The third chapter summarizes the didactic and historical potential of the discussed topic, it also... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | komunismus | cs_CZ |
dc.subject | totalita | cs_CZ |
dc.subject | KSČ | cs_CZ |
dc.subject | Československo | cs_CZ |
dc.subject | Sovětský svaz | cs_CZ |
dc.subject | politické procesy | cs_CZ |
dc.subject | ÚV KSČ | cs_CZ |
dc.subject | propaganda | cs_CZ |
dc.subject | okupace | cs_CZ |
dc.subject | Klement Gottwald | cs_CZ |
dc.subject | Rudolf Slánský | cs_CZ |
dc.subject | Alexander Dubček | cs_CZ |
dc.subject | normalizace | cs_CZ |
dc.subject | kult osobnosti | cs_CZ |
dc.subject | RVP | cs_CZ |
dc.subject | dějepis | cs_CZ |
dc.subject | vyučovací jednotka | cs_CZ |
dc.subject | didaktická analýza | cs_CZ |
dc.subject | I.N.S.E.R.T | cs_CZ |
dc.subject | komparace | cs_CZ |
dc.subject | kritické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | klíčové kompetence | cs_CZ |
dc.subject | : communism | en_US |
dc.subject | totalitarianism | en_US |
dc.subject | Communist Party | en_US |
dc.subject | Czechoslovakia | en_US |
dc.subject | Soviet Union | en_US |
dc.subject | political processes | en_US |
dc.subject | Central Committee of the Communist Party | en_US |
dc.subject | propaganda | en_US |
dc.subject | occupation | en_US |
dc.subject | Klement Gottwald | en_US |
dc.subject | Rudolf Slánský | en_US |
dc.subject | Alexander Dubček | en_US |
dc.subject | normalization | en_US |
dc.subject | cult of personality | en_US |
dc.subject | FEP | en_US |
dc.subject | history | en_US |
dc.subject | teaching unit | en_US |
dc.subject | didactic analysis | en_US |
dc.subject | I.N.S.E.R.T | en_US |
dc.subject | comparison | en_US |
dc.subject | critical thinking | en_US |
dc.subject | key competencies | en_US |
dc.title | Československo za komunistické totality ve filmu a seriálu a využití těchto ve výuce | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-05-24 | |
dc.description.department | Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 235549 | |
dc.title.translated | Czechoslovakia under communist totalitarianism in film and series and their use for education | en_US |
dc.contributor.referee | Parkan, František | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměřuje na vhodné a efektivní využití filmových a seriálových zpracování témat spadajících do období komunistické totality v Československu (tedy mezi lety 1948 a 1989, s důrazem na období 1948-1969). Práce je rozdělena do čtyř kapitol, přičemž stěžejní, didaktická, část práce je obsažena ve třetí a čtvrté kapitole. První kapitola popisuje základní historické souvislosti týkající se komunistické vlády v Československu mezi roky 1948 a 1989. Pro úplnost také pojednává o vzniku myšlenky komunismu, dále rozvoji Komunistické strany Československa v období první republiky, a také období poválečné třetí republiky. Ke zpracování této kapitoly bylo využito editovaných pramenů a sekundární literatury. Druhá kapitola se věnuje jednotlivým filmovým a seriálovým zpracováním témat spojených s řešeným obdobím. Představuje konkrétní filmy a seriály vzniklé v současnosti (resp. období porevolučním), ale také vzniklé za totality před rokem 1989. Některá díla jsou v kapitole rozebrána do větších detailů, další jsou představena jako nabízené alternativní možnosti pro zapojení do výuky. Třetí kapitola shrnuje didaktický a historický potenciál rozebíraného tématu, nabízí vhodnou literaturu a vysvětluje, jak se k tématu staví Rámcové vzdělávací programy. Čtvrtá kapitola obsahuje tzv. "nápadník". V... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis focuses on the appropriate and effective use of film and serial adaptations of topics falling into the period of communist totalitarianism in Czechoslovakia (that is between 1948 and 1989, with emphasis on the period 1948-1969). The thesis is divided into four chapters, whereas the main part, which is didactic, is described in the third and fourth chapter. The first chapter describes the basic historical context of the communist government in Czechoslovakia between 1948 and 1989. It also shows and explains the origin of the idea of communism, the further development of the Communist Party of Czechoslovakia during the First Republic, and the postwar Third Republic. This chapter was put together using found edited sources and secondary literature. The second chapter deals with individual film and serial processing of topics related to the period. It presents specific films and series which were produced in the most recent years (or the post-revolutionary period), but also materials produced during the totalitarianism before 1989. In this chapter some works are discussed in greater detail, others are presented as selected alternative options for interaction for educational purposes. The third chapter summarizes the didactic and historical potential of the discussed topic, it also... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |