Didaktické zpracování tématu struktura společnosti v rámci občanského a společenskovědního základu na středních školách
Didactic elaboration the topic structure of society in the social sciences at upper secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125696Identifikátory
SIS: 235532
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lánský, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
24. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
analýza, konstruktivismus, kurikulum, sociální třída, struktura společnostiKlíčová slova (anglicky)
analysis, constructivism, curriculum, social class, structure of societyTématem této diplomové práce je struktura společnosti a její didaktické zpracování. Několik prvních kapitol se věnuje českým kurikulárním dokumentům a třem vybraným zahraničním kurikulům (Anglie, Nového Zélandu a Austrálie) a podává analýzu toho, jak tyto dokumenty pojímají téma struktura společnosti. Výsledky analýzy jsou následně vzájemně porovnávány. Další část práce se věnuje doporučení Rady Evropské unie k rozvoji klíčových kompetencí u studentů. Tyto kompetence jsou poté komparovány s pojetím kompetencí v českém kurikulu. Jedna kapitola se také zabývá učebnicemi pro střední školy a jejich pojetím tématu struktura společnosti. Dále navazuje kapitola o českých sociologických výzkumech, které se tímto tématem zabývaly, a jsou představeny jejich výsledky. Poslední část práce obsahuje didaktické podněty k výuce o struktuře společnosti na středních školách. Nejprve jsou vysvětleny principy pedagogického konstruktivismu a poté představeny dvě aktivity, které vychází z výsledků analýz kurikulárních dokumentů a výsledků sociologických výzkumů. Z analýz vyplynulo, že zahraniční kurikula se mnohem více než naše soustředí na aktuální stav společnosti a vysvětlují, k čemu konkrétně osvojení teoretických pojmů má vést, co se studenti naučí, jaké získají dovednosti a k čemu jim to bude užitečné do budoucího...
The subject of this thesis is the structure of society and its didactic elaboration. The first few chapters are focused on Czech curriculum documents and three chosen foreign curricula (England, New Zealand, Australia) and provides an analysis of how these documents deal with the subject of the structure of society. The results of these analyses are compared with each other afterwards. The next part of the thesis deals with EU Council recommendations for the development of key student competencies. These competencies are then compared to the approach to student competencies in the Czech curriculum. One chapter is focused on textbooks for upper secondary schools and their approach to the structure of society. This is followed up with a chapter about Czech sociological research going into this subject, the results of these studies are presented here. The last part of this thesis contains teaching suggestions for the education of the structure of society at upper secondary schools. The principles of pedagogical constructivism are explained first, followed up by two activities based on the results of the analyses of curriculum documents and the results of sociological research presented earlier. As emerged from the analyses, foreign curricula, more than ours, focus on the current state of society and...