Využití metody CLIL ve výuce biologie na čtyřletém gymnáziu
Teaching Biology at Grammar School using CLIL Method
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125632Identifiers
Study Information System: 197707
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Němečková, Linda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka biologie, CLIL, didaktika biologieKeywords (English)
teaching biology, CLIL, didactics of biologyPředmětem práce je praktické využití CLIL ve výuce biologie na čtyřletém gymnáziu. V úvodní části se práce zabývá CLIL obecně, poté se zamýšlí nad významem, možnostmi i úskalími jejího využívání na českých školách. Praktická část obsahuje čtyři výukové lekce: Taxonomy, Geology, Animals a Genetics, které slouží učitelům k propojení předmětu biologie a anglický jazyk pomocí přístupu hard CLIL. Materiály vycházejí ze zkušeností autora s výukou anglického jazyka i biologie na čtyřletém gymnáziu i předchozí zkušenosti s tvorbou výukových materiálů. Hlavním cílem práce pak je ověřit, zda jsou tyto materiály použitelné v praxi a pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak se s nimi studentům pracovalo. Ověření v praxi prokázalo, že materiály jsou použitelné a že studenti jejich zařazení do výuky považují za přínosné.
The subject of this thesis is using CLIL in practice at upper secondary school. The introductory part introduces CLIL generally, it speculates over the meaning, opportunities and difficulties of using it at Czech schools. The practical part contains four units: Taxonomy, Geology, Animals and Genetics, which help teachers link biology with English language using CLIL. The materials benefit from the author's experience with teaching both English language and biology at upper secondary school as well as previous experience with creating teaching materials. The main aim of this thesis is to verify these materials are usable in real educational process and to let students evaluate how well the lessons went through a questionnaire. The verification has proven the materials are usable and students find them beneficial.