Jaké čtenářské strategie uplatňují vybraní žáci na 1. stupni ZŠ?
Reading Strategies at the Primary School Level
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125619Identifiers
Study Information System: 234934
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Starý, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, RWCT, PISA, PIRLSKeywords (English)
Reading literacy, reading strategies, RWCT, PISA, PIRLSDiplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti žáků prvního stupně základní školy se zaměřením na využívání čtenářských strategií a je rozdělena na dvě části. V teoretické části definuje pojem čtenářská gramotnost a další s ní související pojmy a vymezuje vztah mezi funkční a čtenářskou gramotností. Popisuje vývoj čtenářské gramotnosti, její roviny a přibližuje faktory, které ji ovlivňují. Uvádí rozdíly mezi čtenářskými strategiemi a dovednostmi a popisuje vztah mezi nimi. Jsou zde uvedeny metody rozvoje čtenářské gramotnosti pomocí programu RWCT. Práce dále sleduje zastoupení čtenářské gramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a na základě výsledků mezinárodních šetření PIRLS a PISA popisuje stav čtenářství českých žáků. Hlavním cílem praktické části práce bylo zjistit, jaké čtenářské strategie uplatňují vybraní žáci čtvrtého ročníku základní školy. Šetření proběhlo pomocí online hloubkových rozhovorů se žáky nad literárním textem. Výsledky šetření ukazují rozdíly mezi žáky ve schopnosti uplatňovat vybrané čtenářské strategie. Výzkum dále potvrzuje vliv množství a druhů volnočasových aktivit dětí a jejich známek z českého jazyka a matematiky na uplatňování čtenářských strategií. KLÍČOVÁ SLOVA Čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, RWCT, PISA, PIRLS
This Master's thesis deals with the reading literacy development of primary school students, focusing on their use of reading strategies, and is divided into two parts. The theoretical part defines reading literacy and other related terms, as well as specifies the relationship between functional and reading literacy. It describes the development of reading literacy, its dimensions and explains the factors that influence it. It presents the differences between reading strategies and skills, describing the relationship between them. This section introduces methods of developing reading literacy using the RWCT programme. The work also monitors the representation of reading literacy in the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE) and, based on the results of international surveys PIRLS and PISA, describes the situation of Czech students in terms of reading. The main goal of the practical part of the work was to find out what reading strategies are applied by selected fourth-grade primary school students. The investigation was conducted through online in-depth interviews with students over the literary text. The survey results show differences between students in their ability to apply selected reading strategies. The research further confirms that the quantity and type of children's...