Spoření očima dětí základních škol
Savings through the eyes of primary school children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125611Identifiers
Study Information System: 226237
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Zicha, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
spoření, peníze, základní školaKeywords (English)
savings, money, primary schoolDiplomová práce se zabývá spořením očima dětí základních škol. Nahlíží na roli úspor v životech žáků druhého stupně základních škol. V teoretické části práce je představeno ekonomické téma úspor v těsné souvislosti s tématem spotřeby a investic. Dále jsou navrhnuty způsoby ukládání vytvořených úspor a představeny základní a nejznámější bankovní produkty, které jsou také vzájemně srovnány. Na základě tohoto srovnání jsou doporučeny postupy, jaké produkty využít k různým způsobům tvorby úspor. Praktická část práce je rozdělena na dva úseky. V prvním úseku jsou představeny předpoklady kvalitativního výzkumu. Pro kvalitativní výzkum byl stanoven výzkumný problém, který zní: Jaké jsou postoje žáků druhého stupně základních škol ke tvorbě úspor? Na základě realizovaných polostrukturovaných hloubkových rozhovorů jsou představeny a interpretovány názory žáků druhého stupně základních škol na téma úspor. Získaná data jsou v závěru analyzována a shrnuta. Na realizovaný výzkum navazuje téma didaktického pojetí tématu úspor. Druhý úsek praktické části práce je zaměřen na finanční gramotnost jako na předmět zprostředkovávající téma finančního života ve školní výuce. Jsou představeny učebnice a metodiky, které napomáhají učitelům pracovat s těmito tématy. Na základě výsledků výzkumu jsou doporučeny dvě...
The diploma thesis deals with the topic of savings through the eyes of primary school children and it looks at their role in the lives of upper primary school students. The theoretical part of the thesis presents an economic topic in close connection with one of consumption and investment. Furthermore, we propose ways of collecting funds and introduce the basic and the best well-known banking products. The banking products are compared with each other and, based on this comparison, we recommend procedures for which products to use related to different ways of maximizing savings and returns. The practical part of this thesis is divided into two sections. The first section presents the assumptions of qualitative research. We have formulated a research problem for this purpose, which is as follows: What are the approaches of primary school pupils in creating savings? The primary school pupils' opinions on the topic of savings are presented and interpreted based on implemented semi-structured in-depth interviews. Obtained data is finally analyzed and summarized. The research is then followed by a didactic concept of savings. The second section of the practical part is focused on financial literacy as a subject mediating a topic of financial life planing in a school teaching environment. We introduce...