Komparace komerčního a neplaceného doučování dobrovolníky
Comparisonof commercial and unpaid tutoring by volunteers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125589Identifiers
Study Information System: 213657
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Laufková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
French Language oriented at education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komerční doučování, dobrovolnické doučování, doučovatel, motivaceKeywords (English)
Commercial tutoring, volunteer tutoring, tutor, motivationHlavním cílem bakalářské práce je porovnat neplacené doučování dobrovolníky s komerčním doučováním. Porovnávanou oblastí je motivace dítěte k doučování z pohledu rodiče, doučovatele a doučovaného dítěte. Teoretická část více přibližuje fenomén soukromého a dobrovolnického doučování, představuje pojetí motivace ve vybraných závěrečných pracích a shrnuje základní poznatky z oblasti motivace. Empirická část je zaměřena na porovnání obou typů doučování ve vybrané oblasti. Vlastní komparativní části předchází popis jednotlivých trojic na základě analýzy dat ze získaných rozhovorů. Celkem se výzkumu zúčastnilo dvanáct respondentů (čtyři trojice - dvě trojice za každý typ doučování), s nimiž byly vedeny polostrukturované rozhovory. Jako společný rys komerčního a dobrovolnického doučování se ukázala být instrumentální motivace či preference doučovatele před učitelem, jako rozdílný například důvod vyhledání doučování nebo způsob motivace doučovatelem. KLÍČOVÁ SLOVA Komerční doučování, dobrovolnické doučování, doučovatel, motivace
The main goal of the bachelor thesis is to compare unpaid tutoring by volunteers with commercial tutoring. The compared area is the child's motivation for tutoring from the perspective of the parent, tutor and the tutored child. The theoretical part brings closer the phenomenon of private and volunteer tutoring, presents the concept of motivation in selected theses and summarizes the basic knowledge in the field of motivation. The practical part is focused on the comparison of both types of tutoring in a selected area. The comparative part is preceded by a description of individual trios based on the analysis of data from the obtained one-on-one interviews. Twelve respondents participated in the research (four trios-two trios for each type of tutoring), with whom semi-structured interviews were held. The instrumental motivation or the preference of the tutor over the teacher proved to be a common feature of commercial and volunteer tutoring. The different feature of commercial and volunteer tutoring is the way of motivation by tutor or a reason to get a tutor. KEYWORDS Commercial tutoring, volunteer tutoring, tutor, motivation