Výuka orientovaná na rozvoj jazykových dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem - přínosy a zápory použití v práci se třídou v hodinách Prvouky 2. ročníku ZŠ
Teaching focused on the development of foreigners' language skills - benefits and disadvantages at work with class in Science in 2nd grade
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125571Identifiers
Study Information System: 222297
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Sotáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
jazykové dovednosti, žák s odlišným mateřským jazykem, vizualizace, podpůrná opatření, aktivní produkce jazykových dovedností, samostatná práceKeywords (English)
language skills, foreigner, visualisation, educational support, active oral language expression, individual workGabriela Čanigová Výuka orientovaná na rozvoj jazykových dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem - přínosy a zápory použití v práci se třídou v hodinách prvouky 2. ročníku ZŠ ABSTRAKT Práce se zabývá problematikou rozvoje jazykových dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem a zhodnocením možného přínosu zahrnutí takto zaměřených aktivit při výuce celé třídy. Jak ukazují mnohá výzkumná šetření, oslabené jazykové dovednosti v mateřském jazyce nemají pouze žáci s odlišným mateřským jazykem. Přizpůsobení výuky žákům s OMJ by tak mohlo obohatit i ostatní žáky. Na druhou stranu je možné, že tyto aktivity budou pro většinu žáků příliš jednoduché, což by mohlo vést ke ztrátě zájmu. Jako další možné riziko se jeví časová náročnost, která by mohla vést k nutnosti snížit rozsah případně i obsah vzdělávání. Výzkumné šetření probíhalo ve dvou výzkumných skupinách při výuce vybraných témat předmětu prvouka. V experimentální skupině byla výuka (výklad, práce s textem aj.) přizpůsobena jazykovým dovednostem žáků s OMJ. Takto orientovaná výuka kladla důraz na zvýšenou míru grafické vizualizace obsahu výuky a na tvorbu prostoru pro komunikaci a aktivní produkci jazykových dovedností. V kontrolní skupině výuka probíhala tradičně. Analýza dat se zaměřila na porovnání úrovně osvojených poznatků, vědomostí a odborných...
Gabriela Čanigová Teaching focused on the development of foreigners` language skills - benefits and disadvantages at work with class in Science in 2nd grade ABSTRACT The work will deal with the development of language skills of pupils with different mother tongue and evaluation of the possible benefits of including such focused activities in teaching the whole class. As many research surveys show, weakened language skills in the mother tongue are not only for pupils with a different mother tongue. Adjusting teaching to pupils with different foreigners language could enrich other pupils as well. On the other hand, it is possible that these activities will be too simple for most pupils, which could lead to a loss of interest. Another possible risk appears to be time consuming, which could lead to the need to reduce the scope and possibly the content of education. The research will be carried out in two research groups in the form of experimental teaching of selected topics of the subject Prvouka. In the experimental group the teaching (explanation, work with text, etc.) will be adapted to the language skills of pupils with different foreigners language. Such oriented education will emphasize an increased level of graphic visualization of the content of teaching and creation of space for communication and...