Plavecký výcvik dětí se specifickými poruchami učení v mladším školním věku
Swimming training of children with specific learning disabilities in younger school age
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125559Identifiers
Study Information System: 211342
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Dlouhý, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
plavecký výcvik, specifické poruchy učení, hrubá motorika, jemná motorika, plavecké pomůcky, mladší školní věkKeywords (English)
swimming training, specific learning disorders, gross motor skills, fine motoring, swimming aids, younger school agePráce reflektovala působení základního plaveckého výcviku a vodního prostředí na úroveň jemné motoriky horních končetin u žáků se specifickými poruchami učení. Součástí práce je srovnání se skupinou stejně starých žáků se specifickými poruchami učení, kteří se základního plaveckého výcviku neúčastnili. Hlavním cílem diplomové práce bylo sledovat skupinu žáků pražské soukromé základní školy, která je zaměřená na výuku dětí se specifickými poruchami učení, a vyhodnotit případné změny jemné motoriky horních končetin. Ve vybrané skupině žáků měly všechny děti diagnostikovanou jednu či kombinaci specifických poruch učení jako jsou vývojová dysfázie, dyspraxie, dysgrafie, dyslexie, syndrom ADHD a Aspergerův syndrom, ve věku osm až deset let. Jednalo se o povinný základní plavecký výcvik ve 3. třídě, který probíhal ve školním roce 2018/2019 a kterého se účastnilo patnáct žáků. Na začátku výcviku proběhlo vstupní testování jemné motoriky horních končetin a test úrovně základních plaveckých dovedností. Výstupní testování proběhlo v únoru 2019 po absolvování dvaceti hodin výcviku. Pro porovnání úrovně jemné motoriky bylo provedeno testování další skupiny žáků s výše uvedenými poruchami učení stejného věku, kteří základním plaveckým výcvikem neprošli. Klíčová slova plavecký výcvik, specifické poruchy učení,...
The work was reflecting the effect of basic swimming training and the water environment on the fine motor skills of the upper limbs in a group of pupils with specific learning disabilities. Part of the work is a comparison with a group of pupils of the same age with specific learning disabilities without said swimming training. The main goal of the work is to observe a group of pupils from a Prague based private elementary school with focus on education of children with specific learning disabilities and evaluation of potential changes in fine motor skills of the upper limbs. The selected group of pupils consisted of children diagnosed with one or more specific learning disability, such as developmental dysphasia, dyspraxia, dysgraphia, dyslexia, ADHD syndrome and Asperger's syndrome in ages 8 to 10. The training was a mandatory basic swimming training in third grade and happened during the school year 2018/2019 with total of 15 participants. Input testing for fine motor skills and test of level of swimming abilities were organised in the beginning of the training. Output testing was organised in February of 2019 after completion of 20 hours of swimming training. This was then compared to level of fine motor skills of a group of pupils of same age without basic swimming training. Key words swimming...