Experimentování v prostředí dynamické geometrie
Experiments in DGS
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125524Identifiers
Study Information System: 199809
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Zamboj, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
GeoGebra, Dynamická geometrie, Experimentování, PlanimetrieKeywords (English)
GeoGFebra, Dynamic Geometry, Experiments, PlanimetryNÁZEV: Experimentování v prostředí dynamické geometrie AUTOR: Michal Sláma KATEDRA (ÚSTAV) Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph. D. ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je zjistit, zda žáci druhého stupně základní školy, konkrétně žáci 6. ročníku, jsou schopni samostatně experimentovat v prostředí dynamické geometrie u vhodně připravené úlohy. Mezi teoretická východiska práce patří studie platného zamýšleného kurikula geometrie na druhém stupni základní školy, vztah tzv. badatelsky orientovaného vyučování k možnosti žákovského experimentování ve výuce geometrie, studie pedagogických teorií v souvislosti s žákovským bádáním a rovněž ve vztahu k matematizaci, která je ve výuce matematiky a geometrie nutně žádána. Žákovský experiment je zde koncipován jako samostatná didaktická metoda. Z hlediska proveditelnosti experimentu i návazného výzkumu bylo zvoleno prostředí dynamické geometrie - systém GeoGebra. Teoretická část práce je zakončena popisem parametrů důležitých pro uskutečnitelnost experimentování v prostředí dynamické geometrie ve výuce geometrie. Výzkumná část se zabývá realizovaným výzkumem, jehož cílem bylo zjistit, do jaké míry budou žáci při experimentování samostatní, pokud se jim připraví vhodné materiály a poskytne vhodně nastavené edukativní...
TITLE: Experiments in DGS AUTHOR: Michal Sláma DEPARTMENT: Department of Mathematics and Mathematical Education SUPERVISOR: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph. D. ABSTRACT The aim of this diploma thesis is to find out whether the pupils of the second stage of primary school, specifically the pupils of the 6th grade, are able to experiment independently in the environment of dynamic geometry with a suitably prepared material. The theoretical basis of the work includes the study of the valid intended curriculum of geometry at the second stage of primary school, the relationship of so-called inquiry-oriented teaching to the possibility of student experimentation in learning geometry, the study of pedagogical theories in connection with inquiry education and also in relation to mathematisation, which is in the teaching of mathematics and geometry necessarily required. The student experiment is conceived here as an independent didactic method. From the point of view of the feasibility of the experiment and subsequent research, the environment of dynamic geometry was chosen - the GeoGebra system. The theoretical part of the work ends with a description of parameters important for the feasibility of experimentation in the environment of dynamic geometry in the teaching of geometry. The research part deals with the...