Individualizovaná podpora žáků s PAS v období základní školní docházky
Individualized support of pupils with ASD in education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125510Identifiers
Study Information System: 234119
Collections
- Kvalifikační práce [19960]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
poruchy autistického spektra, individualizace vzdělávání, podpůrná opatření, principy a metody vzdělávání žáků s PASKeywords (English)
Autism spectrum disorder, individualization of education, support measures, principles and methods of education of pupils with ASDDiplomová práce se zaměřuje na individualizaci vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v období základní školní docházky. Diplomová práce je rozdělena na dvě části: část teoretickou a praktickou. V teoretické části práce jsou popsány a definovány poruchy autistického spektra, a to dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův a Rettův syndrom a Dezintegrační porucha v dětství. Teoretická část práce je také zaměřena na principy a metody využívané ve vzdělávání žáků s PAS. V teoretické části jsou také popsána podpůrná opatření, která úzce souvisejí se vzděláváním žáků s poruchami autistického spektra. Praktická část této diplomové práce se věnuje především na vzdělávání žáků s PAS v rámci povinné distanční výuky, která nastala v důsledku epidemie šíření onemocnění COVID-19. Teoretická část této diplomové práce využívá výzkumnou metodu kvalitativního výzkumu. Jako výzkumná strategie ke zpracování kvalitativního výzkumu byla využita strategie polostrukturovaných rozhovorů. Cílem praktické části bylo odpovědět na výzkumné otázky, které se dotýkají problematiky individualizace výuky žáků s PAS v rámci běžné prezenční výuky, a především v rámci povinné distanční výuky.
This diploma thesis is focuses on the individualization of the education of pupils with autism spectrum disorder in the education. The diploma thesis is divided into two parts, a theoretical and practical part. The theoretical part of the thesis describes and defines autism spectrum disorders, nemely chilhood autism, atypical autism, Asperger's and Rett's syndrome and disintigration disorder in childhood. The theoretical part od the work is also focused on the principles and methods used in the education of pupils with ASD. The theoretical part also describes support measures that are closely related to the education of students with autism spectrum disorders. The practical part of this diploma thesis is focused mainly on the education of pupils with ASD in compulsory distance education, which occurred as a result of the epidemic of the spread of COVID-19. The theoretical part of this diploma thesis uses the research method of qualitative research. The strategy of semi-structured interviews was used as a research strategy for the processing of qualitative research. The aim of the practical part was to answer research questions that touch on the issue of individualization of teaching pupils with ASD in the framework of regular full-time teaching, and especially in the framework of compulsory...