Specifika vzdělávání dětí se vzácným onemocněním na základní škole speciální
Educational Specifics of children with rare disease in special need school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125506Identifiers
Study Information System: 234024
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vzácná onemocnění, speciálně vzdělávací potřeby, základní škola speciální, mukopolysacharidóza, Prader-Willi syndrom, Smith-Magenis syndromKeywords (English)
Rare disease, special educational needs, special education, mucopolysaccharidosis, Prader-Willi syndrom, Smith-Magenis syndromTato diplomová práce je zaměřena na specifika vzdělávání dětí se vzácným onemocněním na základní škole speciální. V teoretické části se autorka zaměřuje na popis tří konkrétních vzácných onemocnění - mukopolysacharidózu, Prader - Willi syndrom a Smith-Magenis syndrom. Věnuje se projevům onemocnění, možnostem léčby a organizaci vzdělávání u těchto dětí. V praktické části autorka zjišťuje, jak speciální pedagogové na základní škole speciální postupují v práci s žáky s vybranými diagnózami vzácných onemocnění během vyučovacího času. Dále zjišťuje, jaká specifika přináší práce speciálního pedagoga s žáky s vybranými diagnózami vzácných onemocnění a kde speciální pedagogové nacházejí zdroje svých postupů.
This diploma thesis is focused on education specifics of children with a rare disease at a special primary school. In the theoretical part, the author describes three specific rare diseases - mucopolysaccharidosis, Prader-Willi syndrome and Smith-Magenis syndrome. Deals with the manifestations of the disease, treatment options and the arrangement of the education for these children. In the practical part the author inquires how teachers work with a child with a rare disease during the day at special primary school. The thesis also inquires what specifics the educational process brings to teachers and where do the teachers find the sources for their methods of work.