Vliv Elkoninovy metody na fonologické schopnosti dětí v předškolním věku
Influence of Elkonin's method on phonological ability of preschool children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125493Identifiers
Study Information System: 227268
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Horynová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vývoj řeči, fonologické schopnosti, Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina, děti předškolního věku, Baterie testů fonologických schopnostíKeywords (English)
speech development, phonological skills, Training of language skills according to D.B. Elkonina, preschool children, Battery of tests of phonological abilitiesDiplomová práce se zabývá vlivem Elkoninovy metody na fonologické schopností dětí v předškolním věku. Obsahově je práce koncipována do dvou hlavních částí, teoretické a empirické. První hlavní část vytváří teoretický rámec zvoleného tématu a je dále dělena na čtyři kapitoly. Nejprve jsou vymezeny základní pojmy - řeč a jazyk a je podrobněji konceptualizována ontogeneze lidské řeči. V další kapitole jsou popsány fonologické schopnosti. Také je rozlišeno fonologické a fonematické uvědomování a uvedena možná diagnostika oblasti fonologického zpracování. Především je popsána Baterie testů fonologických schopností (od autorek Seidlové Málkové a Caravolas), která byla využita pro potřeby výzkumného šetření. Třetí kapitola charakterizuje metodiku D. B. Elkonina. V poslední kapitole je přiblížena školní zralost a její diagnostika. Empirická část má kvalitativní charakter a jejím hlavním cílem je analýza vlivu Elkoninovy metody na fonologické schopnosti dětí v předškolním věku. Z výzkumných metod byla využita analýza výsledků činnosti, analýza dokumentů, pozorování a zpracování případové studie. Pomocí Baterie testů fonologických schopností byly otestovány čtyři děti předškolního věku. Dvě z dětí prošly kurzem rozvoje jazykových schopností dle D. B. Elkonina, další dvě děti jsou nepoznamenané metodikou....
The diploma thesis deals with the influence of Elkonin's method on phonological abilities in preschool age. In the term of content, the thesis is divided into two main parts - teoretical and empirical. The first main part creates a theoretical framework of the selected topic and is further divided into four chapters. First, the basic terminology - speech and language - are defined and the ontogenesis of human speech is conceptualized in more detail. The next chapter describes the phonological skills. There is also a distinction between phonological and phonemic awareness and a possible diagnosis of the field of phonological processing. Above all, the Battery of Tests of Phonological Abilities (by the authors Seidlová Málková and Caravolas) is described, because it was used for the needs of the research. The third chapter characterizes the methodology of D. B. Elkonin. The last chapter approaches school maturity and its diagnosis. The empirical part has a qualitative character and its main purpose of the researche is to analyze the influence of Elkonin's method on the phonological abilities of preschool children. From the research methods the analysis of the results of the activity, the analysis of the documents, the observation and the elaboration of the case study were used. Four preschool...