Náměty na přírodopisné exkurze pro žáky základních škol v Ústeckém kraji
Themes for Nature Excursions for Pupils of Grammar Schools in Ústí Region
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125473Identifiers
Study Information System: 221813
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Říhová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Exkurze, přírodopis, pracovní list, Ústecký krajKeywords (English)
Excursion, biology, worksheets, Ústí nad Labem regionCílem diplomové práce bylo vytvořit náměty na přírodopisné exkurze pro žáky 2. stupně základních škol v Ústeckém kraji. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je krátce představena exkurze jako organizační forma výuky se zaměřením na specifika přírodovědné exkurze včetně výukových cílů a metod. Následuje charakteristika vědních disciplín a jednotlivých typů přírodovědných exkurzí. Praktická část předkládá náměty na tři přírodovědné exkurze. Každý z navrhovaných námětů obsahuje podrobný návod na přípravu i vlastní průběh exkurze, včetně závěrečné fáze. Součástí jsou také podklady pro učitele zahrnující popis trasy, informace o lokalitě, pracovní listy včetně řešení a doplňující informace k jednotlivým otázkám. Ověření vybrané exkurze v praxi proběhlo v červnu 2020 se žáky 7. třídy Základní školy v Polepech. Klíčová slova Exkurze, přírodopis, pracovní list, Ústecký kraj
The objective of this diploma thesis was to create suggestions of biological excursions for the pupils of the second grade of elementary schools in Ústí nad Labem region. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part, excursion as the organisational form of education with the focus on the specifics of biological excursion including the educational goals and methods, is shortly introduced. In the following part, there is the characteristic of scientific disciplines and particular types of biological excursions. The practical part presents suggestions for three biological excursions. Each of the suggested subjects contains detailed manual for preparation and the process of excursion itself including the final part. Materials including the description of the route, information about the locality, worksheets including answers and additional information to each of the questions are also incorporated. Verification of chosen excursion in practice was conducted in June 2020 with pupils of class 7 of elementary school in Polepy. Keywords Excursion, biology, worksheets, Ústí nad Labem region