Vliv systémů řízení kvality na spokojenost žáků středních odborných škol
Impact of the Application of the Quality Management Systems on the Satisfaction of the Students of Secondary Vocational Schools
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125448Identifiers
Study Information System: 182855
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Chvál, Martin
Švec, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
klima, management, spokojenost, systémy řízení kvality, školaKeywords (English)
Climate, Management, Satisfaction, School, Quality Management SystemsDisertační práce se zabývá problematikou kvality školy, resp. systémy řízení kvality, které využívají střední odborné školy v České republice. Využívání těchto zákaznicky orientovaných systémů řízení kvality je v zahraničí běžné, v některých zemích (např. v Německu, Španělsku) v jistých souvislostech i povinné. Podle dostupných informací v České republice tyto systémy příliš využívané nejsou, jejich využití v resortu školství není evidováno. Cílem práce bylo vyhodnotit a porovnat dopad předpokládaně nejčastěji využívaných systémů (sebehodnotícího rámce CAF, EFQM a norem ISO:9001) na spokojenost žáků a jejich postojů ke škole. Byla provedena experimentální, průzkumná a ex-post-faktografická studie, pro kterou byl použit standardizovaný dotazník vytvořený Institutem pro pedagogiku a vzdělávání dospělých při Leibniz Universität Hannover, který je od roku 2011 využíván pro zjišťování spokojenosti žáků a kvality středních odborných škol v Dolním Sasku. Prostřednictvím faktorové analýzy byl dotazník rozdělen do tří hlavních a pěti dílčích indexů. Dotazník byl odpilotován na vzorku 741 respondentů v pražské střední odborné škole. Samotný sběr dat byl prováděn na 21 středních odborných školách různých velikostí a zřizovatelů, s výjimkou jednoho kraje ve všech krajích České republiky. Shromážděno bylo 7 179...
The subject of the dissertation is the issue of school quality, resp. quality management systems used by secondary vocational schools in the Czech Republic. The use of these customer-oriented quality management systems is common abroad, in some countries even mandatory. According to the available information, these systems are not widely used in the Czech Republic, their use in the education sector is not registered. The aim of the work was to evaluate and compare the impact of the most frequently used systems (self- assessment framework CAF, EFQM and ISO standards: 9001) on the student's satisfaction and their attitudes to school. An experimental, exploratory and ex-post-factual study was carried out in 2020 using a standardized questionnaire developed by the Institute for Pedagogy and Adult Education at Leibniz Universität Hannover. The questionnaire has been used since 2011 to assess student's satisfaction and the quality of vocational secondary schools in Lower Saxony. Through factor analysis, the questionnaire was divided into three main and five sub-indices. The questionnaire was piloted on a sample of 741 respondents in a Prague secondary vocational school. The data collection itself was carried out at 21 secondary vocational schools of various sizes and founders, with the exception of one...