Důvody a proces vzniku alternativní školy z pohledu jejich zakladatelů
Reasons and process of creating an alternative school from the perspective of its founders
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125405Identifikátory
SIS: 224763
Kolekce
- Kvalifikační práce [19344]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Straková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Alternativní vzdělávání, inovativní vzdělávání, kvalitativní výzkum, svobodná a demokratická škola, unschoolingKlíčová slova (anglicky)
Alternative schooling, innovative school, qualitative research, free democratic school, unschoolingDiplomová práce se věnuje procesům probíhajícím při zakládání alternativních škol a reflexi tohoto procesu očima jejich zakladatelů. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá potřebami změn ve vzdělávání a významnými alternativními vzdělávacími směry, přibližuje principy fungování svobodných a demokratických škol, představuje některé osobnosti spojené s alternativou ve vzdělávání a krátce zmiňuje vybrané platformy a koncepty založené na respektu k jedinci. Praktická část analyzuje rozhovory se zakladateli pěti alternativních škol o jejich důvodech k založení školy a hodnocení tohoto procesu. Vzhledem k výzkumnému cíli bylo použito kvalitativního přístupu inspirovaného fenomenologickým zkoumáním a zakotvenou teorií. Hlavními technikami sběru dat byly hloubkové polostrukturované rozhovory. Pro analýzu dat byla využita technika výkladu karet. Důvodů k zakládání alternativních škol je několik, jako hlavní se jeví potřeba umožnit současné generaci dětí navštěvovat školu, která v nich bude podporovat jejich talenty, kde jim bude věnována individuální péče a respektován jejich názor. Mezi další důvody patří potřeba svobody, potřeba se profesně realizovat nebo vyhovět vnějším požadavkům. Proces zakládání reflektovali zakladatelé na jedné straně jako náročný, na druhé straně ale...
The diploma thesis deals with the processes taking place in setting up alternative schools and reflects the founders'views on the start-up process as well as their satisfaction with the outcome. The theoretical part introduces the important alternative directions in education, brings forward the principles of how free and democratic schools work, presents some personalities associated with the educational alternative and briefly mentions selected platforms and concepts based on the principles of respect for the individual. The empirical part analyses interviews with the founders of five alternative schools on their reasons for setting up the school and their appreciation of the proces. The main techniques for data collection are in-depth semi-structured interviews. Given the research objective a qualitative approach inspired by phenomenological investigation and grounded theory was used and subsequently the card interpretation technique. There are several reasons for setting up alternative schools, the main one seems to be the need to provide current generation of children a school which would support their talents, gives them the individual approach and where their opinion would be respected. Other reasons include the need for freedom or the need to be professionally implemented. The process of setting up...