Zapojení rodičů vybrané mateřské školy do budování vztahů dítěte ke knize
Involvement of parents in a selected kindergaten in formation a child 's cognation to book
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125399Identifikátory
SIS: 224173
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
21. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předškolní dítě, rodina, spolupráce rodiny se školou, čtenářská pregramotnostKlíčová slova (anglicky)
preschool children, parents, comunication between family nad kindergarten, preliteracyDiplomová práce se zaměřuje na zlepšení čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku ve spolupráci rodiny a mateřské školy. Teoretická část je věnována pojetí dítěte předškolního věku s přihlédnutím k jeho psychickému vývoji, spolupráci mateřské školy s rodinou, rodině, čtenářské pregramotnosti a metodám jejího rozvoje. Praktická část se prostřednictvím akčního výzkumu zaměřuje na zmapování práce rodičů s dětmi doma, na intervenční aktivity, které měly u rodičů zlepšit pochopení metod práce s knihou a využití čtenářských strategií, jež pomáhají budovat u dětí pozitivní vztah ke knize a zlepšují porozumění textu, a následně vyhodnotit dopad těchto aktivit na rodiče a jejich budování podnětného čtenářství u dětí. Navržené lekce věnované rozvoji čtenářské pregramotnosti byly realizovány s dětmi za přítomnosti rodičů a jejich cílem bylo ozřejmit rodičům možnosti práce s knihou skrze konkrétní aktivity, jež u jejich dětí pomohou budovat zájem o knihy a porozumění předčítanému textu. Vlivem realizace pěti lekcí došlo k pokrokům, které se dají vyčíst z reflektivních dotazníků, které byly vyplněny před lekcemi a po nich. Informace z dotazníků jsou seskupeny v jednotlivých kategoriích. Z dotazníku pro rodiče, který vyplnilo celkem 8 rodičů, tedy všichni zúčastnění, vyplývá, že u každého z respondentů...
This diploma thesis focuses on improving reading literacy in preschool children in cooperation between family and kindergarten. The theoretical part is devoted to the concept of a preschool child, taking into account his psychological development, the cooperation of the kindergarten with the family, family itself, reading literacy and methods of its development. Through action research, the practical part focuses on mapping parents' work with children at home using intervention activities to improve parents' understanding of book working methods and the use of reading strategies that help building a positive relationship with books and improve text comprehension, and then evaluate the impact of these activities on parents and their effort to stimulate reading in children. The proposed lessons devoted to the development of reading literacy were implemented with children in the presence of their parents and the aim was to show the possibilities of working with a book through specific activities that will help building interest in books and comprehension of the read text. Due to the implementation of five lessons, progress has been made, which can be recognized from the reflective questionnaires that were completed before and after the lessons. The information from the questionnaires is gathered into...