Bezpečný prostor ve výtvarné dramatice
Safe Space in Art Drama Classes
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125146Identifiers
Study Information System: 223920
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
bezpečný prostor, výtvarná výchova, dramatická výchova, expresivní terapie, rozvoj osobnostiKeywords (English)
safe space, visual arts education, drama in education, expressive therapy, personality growthÚstředním tématem bakalářské práce je bezpečný prostor. Jedná se o fenomén, který prostupuje prakticky celým pedagogickým procesem a je jeho nezbytnou součástí, neboť utváří vhodné podmínky k naplnění edukačních cílů. Je také předpokladem pro rozvoj osobnosti, jež vede nejen k osobnímu štěstí a naplněnému životu, ale implicitně také k lepšímu fungování celé společnosti. Cílem práce je podrobně zmapovat principy a možnosti bezpečného prostoru skrze výtvarnou tvorbu (Výtvarnou výchovu) společně s dramatizací (Dramatickou výchovu). Díky tomuto spojení lze využít potenciálu výtvarné a dramatické exprese jako specifického způsobu sebevyjádření, zkoumání svého vnitřního já a svého vztahu k okolnímu světu. Dramatická hra je také vhodný prostředek k navození autentického prožitku, během kterého přirozeně dochází k rozvoji osobnosti. Pro označení interdisciplinárního průniku těchto oborů je využit pojem výtvarná dramatika. V didaktické části je na základě nabytých poznatků sestavena výtvarně dramatická tematická řada s vybraným námětem - Enviroment. Didaktická transformace využívá tří výukových jednotek výtvarné výchovy a kontextualizuje současné tendence ve společnosti a výtvarného umění.
The central theme of the bachelor's thesis is a safe space. It is a phenomenon that permeates the entire pedagogical process and is an essential part of it, as it creates suitable conditions for the fulfillment of educational goals. It is also a prerequisite for a personality growth that leads not only to personal happiness and a fulled life, but implicitly also to a better functioning of the whole society. The aim of the work is to map in detail the principles and possibilities of safe space through art creation (Art education) together with dramatization (Drama education). Thanks to this connection, the potential of artistic and dramatic expression can be used as a specific way of self-expression, exploring one's inner self and one's relationship to the surrounding world. Dramatic play is also a suitable means of inducing an authentic experience, during which personality grows naturally. The term Art Drama as an interdisciplinary subject where both Visual Art and Drama education intersect. In the didactic part, based on the acquired knowledge, an artistically dramatic thematic series with a selected topic - Enviroment - is compiled. Didactic transformation uses three educational units of aArt education and contextualizes current trends in society and modern Art.