Románské rotundy v Praze a jejich význam pro výtvarnou výchovu
Romanesque rotundas in Prague and their value for art education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125126Identifikátory
SIS: 210401
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bláha, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
1. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
románské umění, rotunda, středověk, architektura, Praha, výtvarná výchovaKlíčová slova (anglicky)
Romanesque art, rotunda, Middle ages, architecture, Prague, art educationPrvní část diplomové práce se zabývá románskými rotundami. Ty jsou zde uvedeny a zasazeny do historického a kulturního kontextu raného středověku pro pochopení příčiny jejich vzniku. Podstatná část je věnována formální analýze jednotlivých rotund nacházejících se na území Prahy a jejího blízkého okolí, jejich funkci a to v různých interpretacích českých badatelů. Další část práce je věnována vlastní tvorbě, ve které jsou nakresleny původní části pražských rotund. Teoretické principy jsou uplatněny v poslední části práce, kde se spojují s a/r/tografickým výzkumem. Ten je zde popsán a využit pro následné metodické řady výtvarné výchovy, které byly odučeny na 1. stupni základní školy.
The first part of the thesis deals with Romanesque rotundas. These are introduced and set in historical and cultural context of the early Middle Ages to understand the cause of their origin. A substantial part is devoted to formal analysis of individual rotundas located in Prague and its close surroundings, their function in various interpretations of Czech researchers. The next part of the thesis is dedicated to the work itself where the original parts of the individual rotundas are drawn. The theoretical principles are applied in the last part of the thesis, where they are united with a/r/tography research. It is described and used for subsequent methodical series of art education, which were taught at the first grade of primary school.