Pohybová aktivita a její vliv na žáky se specifickými poruchami učení a poruchami chování ve výuce na 1. stupni ZŠ
Physical activity and its influence on pupils with specific learning disabilities and behavioral disorders in teaching at the 1st stage of primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124370Identifiers
Study Information System: 226058
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Pádivý, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení (SPU), pohybová aktivita, reedukace, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, ADHD, ADDKeywords (English)
Specific Learning Disabilities, physical aktivity, reeducation, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, dyscalculia, Attention Deficit Disorder (ADD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)NÁZEV Pohybová aktivita a její vliv na žáky se specifickými poruchami učení a poruchami chování v běžné výuce na 1. stupni ZŠ AUTOR Lucie Muráriková KATEDRA Katedra tělesné výchovy VEDOUCÍ PRÁCE PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. ABSTRAKT Tato diplomová práce se věnuje problematice specifických poruch učení a chování. Cílem bylo vytvořit několik plánů aktivit, cvičebních a pohybových plánů, které měly za úkol zjistit, jak pohybová aktivita ovlivňuje práci žáků se specifickými poruchami učení a ADHD/ADD. Mou myšlenkou je to, že by pohybová činnost měla nejen pozitivně ovlivnit celkovou kvalitu výuku, ale zároveň by měla velice dobře sloužit při reedukaci konkrétních SPU a u dětí s ADHD a ADD. Žáci s SPU by měli po určité délce experimentu vykazovat výrazné změny v jejich výsledcích a znalostech. Žáci s ADHD a ADD by měli jen vykazovat lepší výsledky a znalosti v důsledku zlepšení pozornosti, ale zároveň by měli ovlivnit jejich délku soustředění, vyrušování během vyučovacích hodin, případně sklony k agresivitě. Plány a aktivity k reedukaci jsem konzultovala s dětským psychologem a speciální pedagožku. A za pomoci pozorování dvou skupiny - experimentální a kontrolní - jsem sbírala data k vytvoření praktické části práci. Výzkum jsem uskutečnila ve dvou třídách na ZŠ - Ing. Miroslava Plesingera - Božinova - kde pracuji...
TITLE Physical activity and its impact on pupils with specific learning disabilities and behavior disabilities in normal education at primary school AUTHOR Lucie Muráriková SUPERVISOR PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. ABSTRACT This work is focusing on the specific learning and behavioral disabilities. The aim is to create several activity plans and exercise plans which could be used to determine the effect of physical activity on the work of students with learning disabilities and ADHD/ADD. My idea is that the physical activity should not only positively affect the overall quality of teaching, but should also serve very well in the reeducation of specific learning disabilities in children with ADHD and ADD. Pupils with specific learning disabilities should, after a certain period of this experiment, be showing significant changes in their results and knowledge. Pupils with the ADHD and ADD should be showing better results and knowledge due to the improving attention and at the same time the physical activity should influence their length of concentration, disturbance during lessons, or tendencies to aggression. I consulted a child psychologist and a special pedagogue during the creation of the plans and activities for reeducation. And during the observations of two groups - experimental and control - I collected...