Prevence vzniku syndromu vyhoření u pedagogů základní školy
Prevention of burnout syndrome of primary school teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124267Identifiers
Study Information System: 208763
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Prokop, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
prevence, syndrom vyhoření, pedagog, základní školaKeywords (English)
preventiv, burnout syndrom, teachers, primary schollDiplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření. V teoretické části jsou vymezeny na základě studia odborné literatury základní pojmy týkající se problematiky syndromu vyhoření. Tato první část se věnuje možnostem diagnostiky, příčinám, léčbě a prevenci syndromu vyhoření. Praktická část se zabývá empirickým výzkumem. Na základě sebraných dat, formou dotazníku, mapuje vliv stresu na učitele v souvislosti s jejich profesí. Sleduje také možný vliv stresových faktorů na vznik syndromu vyhoření u učitelů. V závěru praktické části byla navržena opatření, která by mohla vést k prevenci vzniku syndromu vyhoření u učitelů základní školy.
The thesis deals with the issue of burnout syndrome. The elementary terms of the burnout syndrome symptom are defined in the theoretical part, based on the study of specialized literature. This part is focused on the possibility of diagnosis, causes and prevention of burnout syndrome. The practical part deals with empirical research. Based on the collected questionnaire data it maps the effect of stress on teachers in connection with their profession. The measures that could contribute to prevent possibility of burnout syndrome of the primary school teachers were stated at the end of the practical part.