Analýza čítanek německého jazyka pro střední školy na českém území se zaměřením na germánskou mytologii (1800-2000)
Analysis of the Readers of German Language for Secondary Schools in Czech Territory Focusing on Germanic Mythology (1800-2000)
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12297Identifiers
Study Information System: 137066
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Spáčilová, Libuše
Kouřimská, Milada
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 7. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
germánská mytologie, obsahová analýzaHlavním ze stanovených cílů bylo vytvořit obraz znalostí germánské mytologie, které měl středoškolský student v českých zemích v letech 1800 - 2000. Tento obraz jsme se snažili získat pomocí analýzy čítanek německého jazyka, používaných na českém území pro výuku němčiny. V úvodních kapitolách jsme vyslovili hypotézu, že výběr ukázek týkajících se germánské mytologie ve zkoumaných čítankách bude souviset s politickou situací doby. Nejprve musíme konstatovat, že se potvrdil následující fakt: kulturní tvorba je téměř vždy spjata s politickými událostmi doby, čímž působí na umělecká díla kladně i záporně. Pohled na germánskou mytologii během let 1800-2000 prošel vlastním vývojem. V naší práci jsme se zaměřili hlavně na českého středoškolského studenta.
The thesis provides an analysis of German language reading books, which were used for German language teaching in the area of the Czech statě in the period of 1800 - 2000. The thesis consists of four parts. The first part, "Úvodní slovo", defines the objectives and the hypothesis of the work, describes the methodology and summarizes the present knowledge of German mythology. The second part, "Teorie textových materiálů a problém germánské mytologie" is also theoretical part of the thesis. Within the second section, the basic characteristics of teaching text materials are provided together with the content and main objective of teaching the German language and literature. Furthermore, German mythology and approach of Czech people to it is described in this section together with its didactical use. The third part is an empirical part resulting directly from the analysis of reading books of particular periods of time. The main objective of the theses was to describe the knowledge of German mythology which secondary school students were required to have in period of 1800 and 2000. Knowledge of the classical mythology had the principál role in the past. Classical mythology was much more popular than any other mythology, including German mythology. Practically no information about German mythology was available...