Uplatnění arteterapie v praxi pedagogicko-psychologického poradenství
Application of art therapy practice in educational and psychological counseling
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12294Identifiers
Study Information System: 137075
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Vágnerová, Marie
Kalendová, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 11. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
arteterapie, výchovné poradenství, psychoterapiePředkládaná dizertační práce se zabývá uplatněním arteterapie v praxi pedagogicko-psychologického poradenství. Teoretická část práce vymezuje pojem arteterapie, teoretická a historická východiska arteterapie, dotýká se možných indikací arteterapie. Při popisu arteterapeutické práce je vycházeno z projektivní arteterapie, přiblížena jsou specifika tohoto směru při arteterapeutické práci s dětmi (akcentováno je vývojové hledisko, jemuž je věnována zvláštní kapitola). Popsán je arteterapeutický proces, jeho cíle, možné techniky a témata zadávaná při výtvarném vedení a též různé alternativy metodického vedení a vstupů do výtvarné tvorby dětského klienta a hodnocení posunů v terapii. Pozornost je věnována verbální komunikaci při arteterapii s dětmi a též možnostem interpretace a práce se symbolikou a metaforou ve výtvarném projevu. Zmíněny jsou též možnosti arteterapeutické práce s rodiči a jejich začlenění do terapeutického procesu. Praktická část je uvedena sondou mapující současné využití arteterapie v rámci pedagogicko-psychologického poradenství; v rámci sondy byly dotazníkovou akcí osloveny pedagogicko-psychologické poradny v ČR. Využití projektivní arteterapie v pedagogicko-psychologickém poradenství je demonstrováno na čtyřech kazuistikách. První kazuistika je terapií dítěte s enuresis nocturna, zároveň...
The dissertation thesis deals with art therapy applied in educational and psychological counseling. Theoretical part of the thesis defines the term "art therapy", theoretical and historical fundaments of the art therapy and touches upon possible applications in treatment. The art therapy process is described from the projective art therapy point of view; specificities of this particular approach in work with children are explained. The developmental view on the art therapy is esp. accented (and described in special chapter). This part of thesis describes the art therapy process together with its goals, possible techniques and themes used in art guidance, the alternatives of methodical supervision and interventions into the child's art production, and evaluation of the therapy progress. Verbal communication with children during the art therapy and interpretation of the product are discussed as well as symbolics and metaphor in art production. The possibilities of art therapeutic work with parents and their inclusion into the therapeutic process are mentioned. The practical part of the thesis begins with survey of current use of art therapy in educational and psychological counseling, which addressed all counseling centers in Czech Republic. The options to use the art therapy in counseling are demonstrated in...