dc.contributor.advisor | Skýbová, Jana | |
dc.creator | Turynová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2020-11-02T11:08:58Z | |
dc.date.available | 2020-11-02T11:08:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122931 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis is focused on deciduous trees in the teaching of botany at primary school. In the introduction, deciduous trees and their position in curricular documents are characterized. Theoretical-research work further describes selected forms and methods of teaching used in the teaching of deciduous trees, which were found by own observations during practice or by qualitative research by survey conducted in this work. On this basis, a semi-structured interview with three selected science teachers was created. The aim of the survey was to map and compare the teaching of deciduous trees and the collected data, but especially the opinions and attitudes of individual teachers. Of course, each teacher is an individual and the data obtained cannot be perceived as globally valid for all teachers. Only a more in-depth and wider examination would make demonstrating survey results more accurately possible. The aim of the work also was to analyse selected textbooks of science at the 2nd stage of elementary school in terms of the representation of deciduous trees, which are also used by the interviewed teachers. In the practical part, based on the data obtained from the interview, practical activities for teaching of deciduous trees were proposed. The last part of the work consisted of creating a... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce je zaměřena na listnaté dřeviny ve výuce botaniky na základní škole. V úvodu práce jsou charakterizovány listnaté dřeviny a jejich postavení v kurikulárních dokumentech. Teoreticko-výzkumná práce dále popisuje vybrané formy a metody výuky využívané při výuce listnatých dřevin, které byly zjištěny vlastním pozorováním během praxe nebo kvalitativním výzkumným šetřením provedeným v této práci. Na tomto základě bylo vytvořeno polostrukturované interview se třemi vybranými učiteli přírodopisu. Cílem šetření bylo zmapovat a komparovat výuku listnatých dřevin a shromážděných dat, ale zejména názory a postoje jednotlivých učitelů. Pochopitelně je každý učitel individuum a zjištěná data nemohou být vnímána jako globálně platná pro všechny učitele. Pouze hlubším a širším zkoumáním by bylo možné lépe demonstrovat výsledky šetření. Cílem práce bylo zároveň zanalyzovat vybrané učebnice přírodopisu na 2. stupni ZŠ z hlediska zastoupení listnatých dřevin, které zároveň používají vybraní učitelé účastnící se interview. V praktické části byly dále podle dat získaných z interview navrženy praktické aktivity pro výuku listnatých dřevin. Poslední částí práce bylo vytvoření souhrnného pracovního listu ze třech pracovních listů s tématikou listnatých dřevin. Navržené aktivity byly ověřeny dálkově... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | deciduous trees | en_US |
dc.subject | teaching forms and methods | en_US |
dc.subject | ideas for teaching tree species | en_US |
dc.subject | digital herbarium | en_US |
dc.subject | worksheet | en_US |
dc.subject | listnaté dřeviny | cs_CZ |
dc.subject | výukové formy a metody | cs_CZ |
dc.subject | náměty pro výuku dřevin | cs_CZ |
dc.subject | digitální herbář | cs_CZ |
dc.subject | pracovní list | cs_CZ |
dc.title | Listnaté dřeviny ve výuce botaniky na ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-17 | |
dc.description.department | Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 219901 | |
dc.title.translated | Deciduous Trees in the Teaching of Botany at Primary School | en_US |
dc.contributor.referee | Němečková, Linda | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce je zaměřena na listnaté dřeviny ve výuce botaniky na základní škole. V úvodu práce jsou charakterizovány listnaté dřeviny a jejich postavení v kurikulárních dokumentech. Teoreticko-výzkumná práce dále popisuje vybrané formy a metody výuky využívané při výuce listnatých dřevin, které byly zjištěny vlastním pozorováním během praxe nebo kvalitativním výzkumným šetřením provedeným v této práci. Na tomto základě bylo vytvořeno polostrukturované interview se třemi vybranými učiteli přírodopisu. Cílem šetření bylo zmapovat a komparovat výuku listnatých dřevin a shromážděných dat, ale zejména názory a postoje jednotlivých učitelů. Pochopitelně je každý učitel individuum a zjištěná data nemohou být vnímána jako globálně platná pro všechny učitele. Pouze hlubším a širším zkoumáním by bylo možné lépe demonstrovat výsledky šetření. Cílem práce bylo zároveň zanalyzovat vybrané učebnice přírodopisu na 2. stupni ZŠ z hlediska zastoupení listnatých dřevin, které zároveň používají vybraní učitelé účastnící se interview. V praktické části byly dále podle dat získaných z interview navrženy praktické aktivity pro výuku listnatých dřevin. Poslední částí práce bylo vytvoření souhrnného pracovního listu ze třech pracovních listů s tématikou listnatých dřevin. Navržené aktivity byly ověřeny dálkově... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis is focused on deciduous trees in the teaching of botany at primary school. In the introduction, deciduous trees and their position in curricular documents are characterized. Theoretical-research work further describes selected forms and methods of teaching used in the teaching of deciduous trees, which were found by own observations during practice or by qualitative research by survey conducted in this work. On this basis, a semi-structured interview with three selected science teachers was created. The aim of the survey was to map and compare the teaching of deciduous trees and the collected data, but especially the opinions and attitudes of individual teachers. Of course, each teacher is an individual and the data obtained cannot be perceived as globally valid for all teachers. Only a more in-depth and wider examination would make demonstrating survey results more accurately possible. The aim of the work also was to analyse selected textbooks of science at the 2nd stage of elementary school in terms of the representation of deciduous trees, which are also used by the interviewed teachers. In the practical part, based on the data obtained from the interview, practical activities for teaching of deciduous trees were proposed. The last part of the work consisted of creating a... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |