Využití aktivizačních metod ve výuce přírodopisu na druhém stupni základních škol
Application of the Activating Teaching Methods in Biology at Lower Secondary Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122918Identifiers
Study Information System: 221929
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Andreska, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aktivizační metody, přírodopis, základní školaKeywords (English)
Activating teaching methods, lower secondary schoolsUvedená diplomová práce pojednává o aktivizačních výukových metodách využívaných v hodinách přírodopisu na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První část se zabývá kurikulárními dokumenty a jejich vztahem k aktivizačním metodám, cíli základního vzdělávání a cíli aktivizační výuky, ale především charakteristice jednotlivých aktivizačních metod. Druhá část popisuje vybrané téma potravních řetězců. Na začátku je uveden výčet vybraných potravních řetězců z osmi různých prostředí. Dále je zde předložen návrh na výuku, který doplňuje seznam zmíněných potravních řetězců, ale také kresby obrázků, které byly vytvořeny přímo pro tuto práci. Součástí praktické části je také vyhodnocení formuláře, který byl zaslán dětem elektronicky, neboť provedení navrhnuté výuky nebylo kvůli zavřeným školám ve druhé polovině školního roku možné. Příčinou bylo zavedení karantény z důvodu vypuknutí korona-virové pandemie. Cílem práce bylo připravit a ověřit vypracovanou vyučovací hodinu na téma potravní řetězce a kresby obrázků, které budou sloužit jako učební materiál pro stávající i budoucí pedagogy. KLÍČOVÁ SLOVA aktivizační výuka, aktivizační metody, potravní řetězce, producent, konzument, výukové obrázky
This thesis deals with activation teaching methods used during biology classes at lower secondary school. The thesis is divided into theoretical and practical part. The first part deals with curricular documents and its relationships to activation methods, to a goal of elementary education and to a goal of activation teaching and above all to a characteristics of individual activation methods. The second part describes a selected topic of food chains. At the beginning, there is an enumeration of selected food chains from eight different environments. Furthermore, a suggestion for a teaching method, which complements the list of food chains, is presented here, as well as drawings of images, which have been created specifically for the purpose of the thesis. As a component of the second part of the thesis, there is an evaluation of a form, which has been presented to children electronically, since the suggested teaching method has not been practicable as a consequence of closed schools in the second half of the school year due to the coronavirus epidemic. The goal of this thesis is to prepare and to test a selected teaching class on the topic of a food chain and drawings of images, which might serve as a teaching material for current as well as future teachers. KEYWORDS active learning, activation...