Rozvoj komunikačních dovedností žáků speciální základní školy
Development of communication for pupils at special primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122662Identifiers
Study Information System: 203178
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Horynová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Mentální postižení, specifické rysy osobnosti, speciální základní škola, ontogeneze řeči, komunikační dovednosti, augmentativní a alternativní komunikaceKeywords (English)
Mental disability, specific characteristics of personality, special primary school, ontogenezis of speech, communication, augmentative and alternative communicationDiplomová práce je zaměřena na rozvoj komunikačních dovedností žáků speciální základní školy. Speciální základní škola vytváří jedinečné podmínky pro vzdělávání žáků se sníženými rozumovými schopnostmi. Cílem vzdělávání je vybavit žáky nejen znalostmi a dovednostmi, ale zejména rozvíjet jejich fyzické a psychické schopnosti a předpoklady, aby se mohli v maximální možné míře začlenit do společnosti. Teoretická část práce se skládá ze čtyř kapitol a jejich dílčích podkapitol. V první kapitole je vymezen základní pojem mentální postižení, klasifikovány jednotlivé stupně mentální retardace, charakterizovány potřeby a specifické rysy osobnosti jedince s mentálním deficitem a uvedeny možnosti základního vzdělávání mentálně znevýhodněných žáků. Druhá a třetí kapitola porovnává psychomotorický vývoj a s ním související ontogenezi řeči u dětí s mentálním postižením a dětí intaktních. Závěrečná čtvrtá kapitola charakterizuje podpůrné komunikační systémy využitelné ve vzdělávacím procesu žáků s mentálním postižením. V páté kapitole věnované výzkumnému šetření je stručně charakterizováno vybrané školské zařízení a speciálně pedagogický přístup k žákům se zaměřením na využití augmentativních a alternativních pomůcek, na závěr této kapitoly jsou shrnuty poznatky z provedeného výzkumného šetření. Hlavním cílem...
The thesis is aimed to development of communication of students at special primary school. Special primary school is creating unique conditions for education of students with lower intellectual competences. The aim of education is equip students by knowledges and skills for integration into the society. The theoretical part of thesis consists of four chapters. The first of them specifies the term mental disability, classifies type of mental retardation, characterizes specific characteristics of person with mental disability and presents possibilities primary education mental disabilited students. The second and the third chapter compare psycho-motion development and ontogenezis of speech to mental handicapped children with children without disability. The fourth chapter characterizes supporting communication methods used in educational process of students with mental disability. The fifth chapter is applied to study. It characterizes chosen school institution and special pedagogical attitude to students and application augmentative and alternative aids. At the end of chapter are summarized knowledges from the study. The main goal of the study is presentation of methods using for development of communication of mental disabilited students and characterization supporting communication methods which...