Žáci s odlišným mateřským jazykem a mentálním postižením na základní škole
Pupils with Diffrent Mother Tongue and Intellect Disabilities in elementary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122654Identifikátory
SIS: 213472
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Felcmanová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
15. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
žák s mentálním postižením, žák s odlišným mateřským jazykem, základní vzdělávání, rámcový vzdělávací program, podpůrná opatřeníKlíčová slova (anglicky)
pupil with intellectual disability, pupil with different mother tongue, elementary education, framework education programme, supporting measuresDiplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a mentálním postižením na základní škole. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů úzce souvisejících s tématem. Jedná se o žáky s mentálním postižením a odlišným mateřským jazykem, jejich vzdělávání, které zahrnuje rámcové vzdělávací programy a podpůrná opatření a statistické údaje o počtu žáků s odlišným mateřským jazykem. Praktická část definuje cíle a výzkumné otázky, metodologii a její podkapitoly vymezující techniku sběru dat, charakteristiku výzkumného vzorku a analytický postup. Tato část je formulována na základě dat získaných ze šesti polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy vybrané základní školy speciální. V neposlední řadě v této části nalézáme kapitolu s výsledky šetření a podkapitolu se shrnutím odpovědí na výzkumné otázky. Diskuze a doporučení pro praxi je poslední kapitolou práce. Cílem praktické části diplomové práce bylo zjištění podpory žáků s odlišným mateřským jazykem a mentálním postižením na základní škole. Ve výzkumném šetření bylo zjištěno, že podpora žáků s odlišným mateřským jazykem a mentálním postižením na základní škole je ryze individuální záležitostí. Každý žák potřebuje specifickou formu podpory, její rozsah a podoba se tedy liší dle typu postižení a aktuální jazykové...
The diploma thesis deals with the issue of education of pupils with different mother tongue and intellectual disabilities. The theoretical part is focused on definition of the fundamental concepts which are narrowly associated with the subject. It speaks about pupils with intellectual disabilities and different mother tongue, their education which concludes framework education programmes and supporting measures and statistical data of number of pupils with different mother tongue. The practical part defines targets and and research questions, methodology and its subchapters delimiting technology of collecting the data, characteristics of research sample and analytical procedure. Lastly in this part we can find chapters with results of research and subchapter summarizing answers to the research questions. The last chapter is discussion and recommendation for practice. The goal of the practical part of the diploma thesis is to find support for pupils of the elementary schools who have different mother tongues and intellectual disabilities. In the research process there was found that the support of pupils of the primary schools who have different mother tongue and intellectual disabilities is an individual matter. Every pupil needs a specific form of support, its extent and that is the reason why the...
