Principy tržního hospodářství ve výuce Výchovy k občanství
Principles of market economy in Civics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122531Identifiers
Study Information System: 224726
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
tržní hospodářství, tržní mechanismus, výchova k občanství, didaktická analýza, projektová výuka, finanční gramotnostKeywords (English)
market economy, market mechanism, Civics, didactis analysis, project teaching, financial literacyDiplomová práce se věnuje tématu tržního hospodářství a jeho výuce v hodinách výchovy k občanství na základní škole. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část seznamuje se základními principy tržního hospodářství, vysvětluje pojmy trh, tržní mechanismus, nabídka, poptávka, konkurence, monopol, cena a zisk včetně vzájemných souvislostí. Následuje vhled do kurikula a teorie didaktiky. V závěru teoretické části je vyčleněn prostor pro uvedení do základní problematiky výuky ekonomické tématiky na základní škole. V praktické části představuji projektovou výuku, následně je provedena didaktická analýza principů tržního hospodářství, navržen a vyhodnocen vyučovací celek, který byl zrealizován na ZŠ a MŠ Kralupy nad Vltavou, Třebízského 523. Práce je zakončena sebehodnocením.
The diploma thesis will be devoted to the principles of market economy and its teaching in Civics classes at primary school. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part introduces the basic principles of market economy, explains the concepts of market, market mechanism, supply, demand, competition, monopoly, price and profit, including the interrelationships. The following is an insight to the curriculum and the theory of didactics. At the end of the theoretical part, space is set aside for introduction to the basic issues of teaching economic topics at primary school. In the practical part I present project teaching, a didactic analysis of the principles of market economy is performed, a teaching unit was designed and evaluated, which was implemented at the primary school and kindergarten Kralupy nad Vltavou, Třebízského 523. The diploma thesis is ended with self-evaluation.