The "Music as therapy" trope in contemporary African American Rap music
"Muzikoterapie" v dílech afroamerických rapperů
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121442Identifikátory
SIS: 225728
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Topolovská, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
17. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Umění jako terapie, afroamerická hudba, muzikoterapie, Rap, Rapová terapie, Hip-HopKlíčová slova (anglicky)
Art as therapy, African American music, Music as therapy, Rap, Rap therapy, Hip-HopTato bakalářská práce se zabývá figurou "Muzikoterapie" v dílech afroamerických rapperů. Po zavedení vztahu mezi umělcem a jeho dílem je vysvětlena potenciální pozitivní, terapeutická schopnost hudby fungovat jako mediátor terapie nejen pro umělce, ale i pro jeho okolí. V první části jsou uvedeny příklady muzikoterapie v dílech afroamerické literatury, po nichž následuje úvod do světa Hip-Hopu a Rapu, jelikož je pravděpodobné, že někteří čtenáři nejsou s těmito termíny do jakékoliv hloubky seznámeni. Pro České čtenáře je také důležité poukázat na socioekonomický kontext, který je důležitou části porozumění tématu. V praktické části se poté analyzují vybrané příklady rapových písní, ve kterých můžeme pozorovat terapeutické postupy. Úkolem této práce je prokázat, že muzikoterapie existuje jako pokračovatel dlouholeté afroamerické tradice vyjadřování emocí skrz hudbu a léčení skrze jeji produkci. Rapová hudba je často chápána jako sexistický a násilný žánr, který místo léčivých účinků působí spíč negativně na společnost, přičemž tato práce slouží k názornému vysvětlení, že rap může působit pozitivně. Dva hlavní druhy terapie jsou pozorovány ve vybraných příkladech, první je pozitivní efekt hudby na jejího tvůrce, přičemž druhý se zabývá pozitivním společenským dopadem této hudby na afroamerickou komunitu.
This work explores the topic of "Music as therapy" by first introducing the relationship between the art and the artist, as well as the potential healing powers of art on both the artist and his sorrounding environment. After presenting epitomic examples of the trope in African American literature, a brief introduction is given to the world of Hip-Hop and Rap, as I understand not every reader is familiar with these terms. Having even a brief background is helpful when trying to analyze works from the same community. Examples are then provided and thoroughly analyzed in order to find therapeutic aspects in them, which would support the hypothesis that the "Music as therapy" trope remains an important asset of African American music even in Rap music, which is often viewed as mysogynic, violent, and with a negative impact on the society. The aim of this thesis is to refute this claim. Different examples are shown which each contribute to the truthfulness of the hypothesis from a different point of view, either being openly therapeutic and dealing with mental health issues, or being empowering to the African American community, therefore serving as a tool of social uplift.
