Literarische Werke der Autorinnen und Autoren tschechischer/slowakischer Herkunft in der deutschsprachigen Literatur und ihre Nutzung im Fremdsprachenunterricht, bzw. Literaturunterricht
Literary works of authors of Czech / Slovak origin in german-language literature ande their use in foreign language teaching or literature classes
Literární díla německy píšících autorů českého/slovenského původu a jejich využití ve výuce cizích jazyků, popřípadě hodinách literární výchovy
rigorous thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/121119/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121119Identifiers
Study Information System: 213698
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Referee
Tvrdík, Milan
Bučková, Tamara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Fremde, Fremdsprache, Heimat, Literaturdidaktik, MigrationsliteraturKeywords (English)
Foreigner, foreign languages, homeland, literature didactics, migrant literatureRigorózní práce se zaměřuje na německy píšící autory českého, resp. slovenského původu, kteří ve 2. polovině 20. století emigrovali do německy mluvící země. Po vymezení pojmu migrační literatura se práce zaměřuje na konkrétní autory, jejich biografii a tvorbu. Následně je pozornost soustředěna na možné využití vybraných literárních děl těchto autorů ve výuce cizích jazyků či výuce literatury.
The thesis focuses on German language authors of Czech and Slovak origin, who emigrated to German speaking countries in the second half of the 20th century. It first aims to define the concept of migration literature, and then deals with individual authors, their biographies and works. Subsequently, the thesis analyses whether select literary works by these authors may or may not be used in teaching foreign languages and literature.