Úroveň digitálních kompetencí z oblasti bezpečnosti u studentů středních škol
The level of digital competencies in the area Safety for students of secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121020Identifiers
Study Information System: 224995
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Rambousek, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
digitální gramotnost, digitální kompetence, bezpečnost, informační gramotnost, střední škola, rozvoj, faktoryKeywords (English)
digital literacy, digital competence, safety, information literacy, secondary school, development, factorsTato diplomová práce zkoumá a mapuje vývoj úrovně digitálních kompetencí z oblasti bezpečnosti v průběhu studia u žáků čtyřletých studijních oborů a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, kteří své středoškolské studium zakončují maturitní zkouškou. V úvodní části práce probíhá vymezení odpovídajících kompetencí a definice pojmů, které s danou problematikou přímo souvisí, hlavně pak: gramotnost (digitální, informační), kompetence (digitální) aj., ze kterých jsou poté specifikovány ty, které přímo spadají do oblasti bezpečnosti. Následuje analýza a mapování výzkumů národních i mezinárodních, které zkoumají úroveň a rozvoj digitálních kompetencí žáků. Výzkumná část této práce zahrnuje koncept, realizaci a vyhodnocení dat výzkumného šetření, jehož cílem je zjištění úrovně daných kompetencí žáků a vlivu vzdělávání na jejich úroveň a rozvoj. Na základě výsledků výzkumného šetření jsou identifikovány faktory, které mají přímý vliv na rozvoj těchto kompetencí u žáků zkoumaných středních škol. Z důvodu rozšíření možnosti uplatnitelnosti výsledků, jsou sesbírána data na školách, které poskytují studijní obory s diametrálně odlišným zaměřením. Výstupní data výzkumného šetření zahrnují výsledky dotazníkového šetření, rozhovory se zástupci vedení zahrnutých škol a výstupy nástroje pro zjištění stavu...
This thesis researches and maps the development of the level of digital competencies in the area Safety during the four-year studies of students and corresponding years of multi-year grammar schools who complete their secondary school leaving examination. The introductory part of the thesis defines the corresponding competencies and definitions of terms that are directly related to the problematics, especially: literacy (digital, information), competencies (digital), etc. From these competencies are specified those that are directly related to Safety. This is followed by an analysis and mapping of national and international researches of the level and development of pupils' digital competencies. The research part of this thesis includes concept, realizationd and evaluation of data of research survey. The goal of research survey is determination of level of given competencies of pupils and the impact of education on their develompent. Based on the results of the research survey, factors are identified that have a direct impact on the development of these competencies in examined secondary school students. In order to extend the applicability of the results, data are collected at schools that teach courses with a diametrically different focus. The output data of research survey includes results of...