Postoj žáků středních škol ve vybraném regionu k lidem s odlišnou sexuální orientací
Attitude of secondary school students in selected region topeople with different sexual orientation
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120614Identifiers
Study Information System: 188487
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training in Vocational Education and Training
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Homosexualita, bisexualita, registrované partnerství, toleranceKeywords (English)
Homosexuality,bisexuality, registered partnership, tolerancePráce zkoumá postoj studentů ze dvou různých škol (biskupského gymnázia a odborného učiliště) k lidem s odlišnou sexuální orientací. První část této práce definuje základní pojmy jako jsou sexualita, sexuální orientace, sexuální a gendrová identita a podrobněji se zabývá homosexualitou z obecného pohledu a také homosexualitou u dospívajících. Stručně mapuje historický a kulturní postoj k homosexualitě. Práce se také zabývá legislativní rovinou, současným postojem většinové společnosti k lidem s odlišnou sexuální orientací, ale také homoparentalitou (rodičovstvím gayů a lesbiček). Praktická část této bakalářské práce mapuje formou dotazníkového šetření znalosti o homosexualitě. Dotazník obsahuje devatenáct otázek koncipovaných tak, aby bylo možno dotazované rozčlenit dle typu školy, pohlaví a náboženského vyznání. Dle tohoto členění je provedena analýza, která se zabývá tím, jak dnešní studenti vnímají homosexualitu. Mapuje míru tolerance studentů k homosexualitě, znalosti studentů a informační zdroje, ze kterých studenti nejčastěji čerpají informace tykající se daného tématu. Práce porovnává, zda na postoje a znalosti má vliv úroveň vzdělání, pohlaví a náboženské vyznání. Na závěr práce je provedena komparace zjištěných výsledků a navrženo doporučení pro praxi, ve kterém je konstatováno, že...
This work explores how students of two schools, Bishop Grammar School and a vocational school, see people who have a sexual orientation that is different from theirs. The first part is concerned with explaining some basic terms, such as sexuality, sexual orientation, and gender identity. Furthermore, it looks at homosexuality in general as well as homosexuality in young adults. The first part offers an overview of how homosexuality was perceived in the past. This work also looks at this in terms of legislation. Then it looks at the current times and how the public sees the issue of homosexuality and same-sex parenting. The practical part of this work surveys the students' knowledge about this issue. The questionnaire consists of 19 questions. Each of these is designed to make it easy to sort them out based on type of school, gender, and religion. Taking these categories into consideration, this work analyses how students perceive homosexuality. The result of this analysis is an overview of the students' toleration level towards homosexuality, their knowledge of this issue, and their information sources about this issue. The aim is to compare the students perception and knowledge; and to find out whether these are effected by the students' level of education, gender, or religion. The conclusion...