Syndrom vyhoření u učitelů základní školy
Burn-out of primary school teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120242Identifikátory
SIS: 223387
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mojžíšová, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
2. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
stres, stresor, syndrom vyhoření, učitel základní školyKlíčová slova (anglicky)
stress, stressor, burn-out syndrome, primary school teacherABSTRAKT Syndrom vyhoření neboli burnout, byl poprvé popsán v roce 1974. Jde o psychický stav naprostého vyčerpání, který vychází z dlouhodobého stresu. I v učitelské profesi stres stále stoupá a učitelé jsou velmi ohroženou skupinou pro vznik syndromu vyhoření, pokud jím již netrpí. Právě učitelům byl věnován tento výzkum, který probíhal na vybrané základní škole a stanovil si jako hlavní cíl zjistit, zda učitelé této školy trpí syndromem vyhoření a které stresory nejvíce přispívají ke vzniku syndromu vyhoření u učitelů na této škole. Dílčími cíli výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem syndromu vyhoření učitelé této školy předcházejí a jakým způsobem syndromu vyhoření u učitelů předchází škola na které učí. Byl realizován kvantitativní výzkum pomocí anonymního strukturovaného dotazníku s otevřenými, polootevřenými a uzavřenými otázkami distribuovaný učitelům vybrané základní školy elektronickou cestou. Výsledky výzkumu neprokázaly, že učitelé vybrané základní školy trpí syndromem vyhoření. Ale bylo prokázáno, že stresory, které jsou v literatuře uvedené jako možné příčiny syndromu vyhoření učitelé také tak vnímají a za stresory je považují. Výzkum také prokázal, že učitelé nepředcházejí syndromu vyhoření dostatečným způsobem. Málo spí a na své koníčky nevěnují dostatečné množství času. Z výsledků výzkumu...
ABSTRACT Burn up syndrome, or a "burnout", was for the first time described in 1974. It is the psychical stadium of the human being in modern society. Especially teachers could be fully burned down. Nowadays is this problem rising up very fast in the group of educators. Teachers are the group in a huge danger of the burnout emergence, where someone could suffer with it at this time. And that`s why was dedicated this research to teachers of chosen Junior and High school. The main goal was to find out the teachers`affection of this syndrome in this concrete chosen school and find out which stressors mainly contribute to rising burnout syndrome. Partial goals should investigate methods and ways used by the teachers of this school and by the school management to protect teachers against the burnout syndrome. The quantitative research was brought into effect by the structural anonymous open, semi - closed and closed questionaire. Documents of investigation were distributed to the chosen school teachers by electronic way. The results of investigation didn't prove the burnout syndrome of this chosen school teachers. But the stressors described in professional literature were confirmed as a source of possible reason of the teachers' burnout syndrome beginning. The investigation also proved the teachers'...
