Jazykový obraz smrti, posmrtného života a umírání u žáků základních a středních škol
The Linguistic Picture of Death, Afterlife and Dying in Primary and Secondary School Pupils
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120098Identifiers
Study Information System: 225514
Collections
- Kvalifikační práce [17414]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
smrt, kognitivní lingvistika, etnolingvistika, jazykové tabu, jazykový obraz světa, jazykový obraz smrti, koncept, význam, představová schémata, kategorizace, konceptuální metaforaKeywords (English)
death, cognitive linguistics, ethnolinguistics, linguistic taboo, the linguistic picture of the world, the linguistic picture of death, concept, meaning, imaginary schemes, categorization, conceptual metaphorDisertační práce Jazykový obraz smrti, posmrtného života a umírání u žáků základních a středních škol se věnuje rekonstrukci jazykového obrazu smrti těchto skupin žáků, jeho vzájemné komparaci a jeho srovnání s rozvinutým psychologickým konceptem smrti. Dále charakterizuje, jak se v jazykovém obrazu smrti u žáků projevuje tabuizace tohoto tématu a jaké modifikace jazykového obrazu světa obraz smrti u žáků vykazuje. V první části se práce zabývá pojetím smrti v jazyce a kultuře, a tedy také jazykovou a socio-kulturní tabuizací tohoto fenoménu. Věnujeme se zde vývoji nazírání na smrt v historii a také vývoji konceptu smrti u dětí a mládeže. Teoretickým východiskem pro tuto práci jsou metody kognitivní lingvistiky a jejího přístupu ke zkoumání jazyka. Charakteristikou tohoto lingvistického přístupu, jeho metod, jakož i hlavních směrů a představitelů se zabýváme v další části práce. Z metod kognitivní lingvistky vycházíme nejen při zpracování, ale také při sběru jazykových dat. Ve třetí části práce analyzujeme jazyková data systémová, textová a empirická. Textová data čerpáme z textů intencionální literatury pro děti a mládež, z textů učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základních škol a z textů publikovaných na sociálních sítích. Empirická data, získaná prostřednictvím dotazníkového šetření...
The dissertation The Linguistic Picture of Death, Afterlife and Dying in Primary and Secondary School Pupils is devoted to the reconstruction of the linguistic picture of death in these groups of pupils, its mutual comparison and its comparison with the developed psychological concept of death. Furthermore, it describes how the taboo of this topic manifests itself in the pupils' linguistic picture of death and which modifications of the linguistic picture of the world are shown in the linguistic picture of death among pupils. In the first part, the dissertation deals with the concept of death in language and culture, and thus also with the linguistic and socio-cultural taboo of this phenomenon. We deal with the development of the conception of death in history and also the development of the concept of death of children and youth. The theoretical frame for this work is based on the methods of cognitive linguistics and its approach to linguistic research. We characterize this linguistic approach, its methods and the main representatives in the next part of the work. We use cognitive linguist methods not only for processing but also for collecting language data. In the third part, we analyze system, text and empirical language data. Textual data are derived from texts of intentional literature for...