dc.contributor.advisor | Bartoňová, Miroslava | |
dc.creator | Vacková, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T09:53:53Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T09:53:53Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/118200 | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with prevention of specific behavioural and learning disorders in preschool children. The bachelor thesis is aimed to find out the awareness and experience of parents about preventive measures for preschool children and the impacts of implemented preventive measures. The theoretical part of thesis describes the issues of prevention, specific behavioural disorders and specific learning disabilities. The work also deals with the early detection of the disorder, cooperation, communication between involved parties. The empirical part consists of mixed research - the result of the questionnaire, a semi-structured interview with a parent, a psychologist, a special ed teacher/speech therapist, and case study. The first research technique was a questionnaire, which was focused on finding out the awareness and experience of parents about preventive measures, their satisfaction with the setting, and their implementation. Furthermore, three case studies were prepared, which showed us the impact of implemented preventive measures, views, and attitudes of parents and experts on the issue. For the elaboration and credibility of the conclusions, the technique of interview was also used, which was carried out with a counsellor (psychologist, special ed teacher/ speech therapist) and a... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce je zaměřena na problematiku prevence specifických poruch chování a učení u dětí v předškolním věku. Cílem bakalářské práce bylo zjistit povědomí a zkušenosti rodičů o preventivních opatřeních u dětí v předškolním věku a dopady realizovaných preventivních opatření. V teoretických východiscích je popsána problematika prevence, specifických poruch chování a specifických poruch učení. Práce se dále zaobírá včasným odhalením poruchy a spoluprací a komunikací mezi rodiči a odborníky a odborníky samotnými. Empirickou část tvoří smíšený výzkum - závěry zpracování dotazníku, polostrukturovaný rozhovor s rodičem, s psychologem a speciálním pedagogem/logopedem a případové studie. První výzkumnou technikou byl dotazník, který byl zaměřen na zjištění povědomí a zkušenosti rodičů o preventivních opatřeních, jejich spokojenost s nastavením a jejich realizací. Dále byly zpracovány tři případové studie, které nám ukázaly dopad realizovaných preventivních opatření, pohledy a postoje rodiče a odborníků na danou problematiku. Pro zpracování a věrohodnost závěrů byla dále využita technika rozhovoru, který byl realizován s poradenským pracovníkem (psychologem, speciálním pedagogem/logopedem) a s rodičem. Rozhovory byly zaměřeny na informovanost rodiče o preventivních programech, včasnou informovanost ze... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Prevention | en_US |
dc.subject | Specific behavioural disorders | en_US |
dc.subject | Specific learning disorders | en_US |
dc.subject | Questionnaire | en_US |
dc.subject | Interview | en_US |
dc.subject | Case Studies | en_US |
dc.subject | Prevence | cs_CZ |
dc.subject | Specifické poruchy chování | cs_CZ |
dc.subject | Specifické poruchy učení | cs_CZ |
dc.subject | Dotazník | cs_CZ |
dc.subject | Rozhovor | cs_CZ |
dc.subject | Kazuistiky | cs_CZ |
dc.title | Prevence specifických poruch chování a učení v předškolním věku | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-18 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 216741 | |
dc.title.translated | Prevention of specific behavioral and learning disorders in pre-schoolage | en_US |
dc.contributor.referee | Felcmanová, Lenka | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology with extension in Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology with extension in Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce je zaměřena na problematiku prevence specifických poruch chování a učení u dětí v předškolním věku. Cílem bakalářské práce bylo zjistit povědomí a zkušenosti rodičů o preventivních opatřeních u dětí v předškolním věku a dopady realizovaných preventivních opatření. V teoretických východiscích je popsána problematika prevence, specifických poruch chování a specifických poruch učení. Práce se dále zaobírá včasným odhalením poruchy a spoluprací a komunikací mezi rodiči a odborníky a odborníky samotnými. Empirickou část tvoří smíšený výzkum - závěry zpracování dotazníku, polostrukturovaný rozhovor s rodičem, s psychologem a speciálním pedagogem/logopedem a případové studie. První výzkumnou technikou byl dotazník, který byl zaměřen na zjištění povědomí a zkušenosti rodičů o preventivních opatřeních, jejich spokojenost s nastavením a jejich realizací. Dále byly zpracovány tři případové studie, které nám ukázaly dopad realizovaných preventivních opatření, pohledy a postoje rodiče a odborníků na danou problematiku. Pro zpracování a věrohodnost závěrů byla dále využita technika rozhovoru, který byl realizován s poradenským pracovníkem (psychologem, speciálním pedagogem/logopedem) a s rodičem. Rozhovory byly zaměřeny na informovanost rodiče o preventivních programech, včasnou informovanost ze... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis deals with prevention of specific behavioural and learning disorders in preschool children. The bachelor thesis is aimed to find out the awareness and experience of parents about preventive measures for preschool children and the impacts of implemented preventive measures. The theoretical part of thesis describes the issues of prevention, specific behavioural disorders and specific learning disabilities. The work also deals with the early detection of the disorder, cooperation, communication between involved parties. The empirical part consists of mixed research - the result of the questionnaire, a semi-structured interview with a parent, a psychologist, a special ed teacher/speech therapist, and case study. The first research technique was a questionnaire, which was focused on finding out the awareness and experience of parents about preventive measures, their satisfaction with the setting, and their implementation. Furthermore, three case studies were prepared, which showed us the impact of implemented preventive measures, views, and attitudes of parents and experts on the issue. For the elaboration and credibility of the conclusions, the technique of interview was also used, which was carried out with a counsellor (psychologist, special ed teacher/ speech therapist) and a... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |