Systém waldorfských škol a vzdělávání učitelů waldorfských mateřských škol v České republice
Waldorf school systém and teacher education for waldorf kindergarten in Czech republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117859Identifiers
Study Information System: 210258
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Rudolf Steiner, Waldorfská pedagogika, Asociace waldorfských mateřských škol, Waldorfské semináře, Waldorfský učitelKeywords (English)
Rudolf Steiner, Waldorf Education, the Association of Waldorf kindergartens, Waldorf seminars, Waldorf teacherDiplomová práce se zabývá systémem waldorfských škol a vzděláváním učitelů waldorfských mateřských škol v České republice. Teoretická část je zaměřena na osobnost Rudolfa Steinera a jeho filozofii. Dále na vznik a rozšíření waldorfských škol v České republice, na Asociaci waldorfských škol a Asociaci waldorfských mateřských škol, které podporují vzdělávání waldorfských učitelů. Součástí teoretické části je také analýza vzdělávání učitelů pro waldorfské mateřské školy. Cílem praktické části je zjistit návaznost jednotlivých stupňů vzdělávání waldorfských škol v České republice a zaměření na výzkum, jehož cílem je zjištění návaznosti jednotlivých stupňů vzdělávání waldorfských škol v České republice. Další část je věnována analýze Školních vzdělávacích programů vybraných waldorfských mateřských škol a jejich následná komparace. Organizaci a obsah vzdělávacích seminářů pro učitele waldorfských mateřských škol a úloha Asociace waldorfských mateřských škol v organizaci vzdělávacích seminářů je popsána v další části. Závěr praktické části vychází z dotazníkového šetření pro učitele waldorfských mateřských škol. Cílem této části je ověření si, jak učitelé vnímají největší osobnostní a profesní přínos při účasti na waldorfských seminářích.
This thesis deals with the system of schools in Waldorf and the education of Waldorf kindergarten teachers in the Czech republic. The theoretical part is focused on the personality of Rudolf Steiner and his philosophy, followed by the formation and spread of Waldorf-type schools in the Czech republic. Next, it is focused on the Association of Waldorf schools and the Association of Waldofrn kindergartens, which support the education of Waldorf teachers. An element of the theoretical part is also an analysis of the education of teachers for Waldorf kindergartens. The goal of the practical part is to determine the continuity of each individual grade of education of Waldorf schools in the Czech Republic, and a focus on research, whose goal is to find out the continuity of the individual grades of education of Waldorf schools in the Czech Republic.The next part is dedicated to an analysis of the 'School educational programs' of selected Waldorf kindergartens and their comparison thereafter. Organisation and the content of educational seminars for Waldorf kindergarten teachers and a task 'Association of Waldorf kindergartens in organising educational seminars' is described in the next part. The conclusion of the practical part is based on a survey among teachers of Waldorf kindergarten teachers. The goal...