Morální usuzování osob s lehkým mentálním postižením
Moral Reasoning of People with Mild intellectual Disability
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117832Identifiers
Study Information System: 203211
Collections
- Kvalifikační práce [19963]
Author
Advisor
Referee
Felcmanová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lehké mentální postižení, morální usuzování, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, hodnotyKeywords (English)
mild intellectual disability, moral reasoning, moral development, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, valuesCílem této diplomové práce je popsat a analyzovat, jaké je morální usuzování dospělých lidí s lehkým mentálním postižením, zjistit, jak rozumí abstraktnějším pojmům z oblasti morálky, podle čeho se rozhodují a jaké hodnoty jsou pro ně důležité. V první části práce se zaměříme na to, jak mentální postižení ovlivňuje člověka po stránce kognitivní, emoční či osobnostní, seznámíme se s teoriemi morálního vývoje, morální struktury a hodnot a na závěr budeme prezentovat výsledky zahraničních výzkumů, které se problematikou morálního usuzování lidí s mentálním postižením zabývaly. Ve druhé, empirické části, pak pomocí šesti případových studií představíme morální usuzování vybraných lidí s lehkým mentálním postižením, s nimiž byl proveden hloubkový rozhovor. V závěru práce se pokusíme najít u respondentů shodné významné momenty charakterizující morální usuzování osob s lehkým mentálním postižením a zasadit je do širšího kontextu ostatních výzkumů a teorií.
The aim of this thesis is to describe and analyse the moral reasoning of people with mild intellectual disability, as well as to find out their understanding of more abstract terms of the moral domain, what the principle of their deciding is, and which values are important for them. In the first part, the thesis concentrates on the influence of the intellectual disability on the cognitive, emotional and personality aspects of the subjects. It also introduces several theories of the moral development, moral structure and values, and finally, the thesis presents the outcomes of the foreign research focused on the moral reasoning of people with intellectual disability. In six case studies in the empirical part, the thesis demonstrates the moral reasoning of people with mild intellectual disability, who have been respondents of exploratory interviews. In the concluding part, the thesis attempts to find some identical significant moments which might be characteristic of moral reasoning of people with mild intellectual disability, and put them into the context of other research and theories.