Komunikační dovednosti žáků se specifickými poruchami učení
Communication skills of pupils with specific learning disabilities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117813Identifiers
Study Information System: 220400
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Horynová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení, dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyspraxie, komunikační dovednosti, jazykové roviny, základní vzděláváníKeywords (English)
specific learning disabilities, dyslexia, dysortography, dysgraphy, dyspraxia, communication skills, language levels, primary schoolTato práce se věnuje tématu komunikačních dovedností žáků se specifickými poruchami učení. Je dělena na teoretickou a praktickou část a tvoří ji čtyři kapitoly. V první kapitole se autorka práce zabývá specifickými poruchami učení, pozornost je věnována především čtyřem typům specifických poruch učení a to dyslexii, dysgrafii, dysortografii a dyspraxii. Druhá kapitola patří jazykovým rovinám. Třetí kapitola je věnována problematice osvojování jazyka dítětem. Čtvrtá kapitola popisuje již samotné výzkumnému šetření, které bylo zrealizováno pro tuto diplomovou práci. Výzkum je kvalitativního charakteru a jeho hlavním cílem je analýza komunikačních dovedností žáků se specifickými poruchami učení se zaměřením na jazykové roviny. Výzkumný vzorek tvořilo šest žáků prvního stupně základní školy se specifickými poruchami učení typu dyslexie, dysgrafie a dysortografie. Děti jsou ve třetím a čtvrtém ročníku. Výzkumné šetření bylo provedeno v kraji Vysočina. K získání dat bylo využito různých výzkumných metod, zahrnující využití dotazníků, otázek vztahujících se k určitému textu, testu schopnosti tvorby antonym, slov nadřazených a podřazených, testu sluchového rozlišování Wepmana, Matějčka, nestrukturovaného rozhovoru i analýzy částí diktátových sešitů. Díky uvedeným výzkumným metodám byla získaná data...
This work deals with the topic of communication skills of pupils with specific learning disabilities. It is divided into theoretical and practical part and consists of four chapters. In the first chapter, the author deals with specific learning disabilities, attention is paid mainly to four types of specific learning disabilities, namely dyslexia, dysgraphia, dysortography and dyspraxia. The second chapter belongs to the language levels. The third chapter is devoted to the issues of language acquisition by a child. The fourth chapter describes the research itself, which was carried out for this thesis. The research is of a qualitative nature and its main goal is to analyze the communication skills of pupils with specific learning disabilities with a focus on language levels. The research sample consisted of six primary school pupils with specific learning disabilities such as dyslexia, dysgraphia and dysortography. The children are in the third and fourth years. The research was carried out in the Vysočina region. Various research methods were used to obtain data, including the use of questionnaires, questions related to the certain text, the test of the ability to create antonyms, words of superiors and subordinate, the test of auditory discrimination between Wepman, Matějček, an unstructured...